Als je een gekleurde bent heb je het dan warmer dan iemand die wit is?

Vroeg me af, niks racistisch ofzo.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.7K

Antwoorden (5)

Nee, juist omgekeerd. Blanke mensen zijn veel gevoeliger voor hitte. Verbranden sneller, kunnen zonneallergie hebben, en zweten al heel snel. Mensen met een donkere huid kunnen veel beter tegen hitte.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat pat zegt kan wel eens kloppen. Meestal absorbeert een donkere kleur toch juist?
Amadea
11 jaar geleden
Pigment beschermt de huid tegen UV-stralen. Lees maar bij http://www.schooltv.nl/eigenwijzer/2157314/biologie/item/229596/huidskleur/
Klopt, een donkere huid absorbeert meer warmte. Deze persoon zal dus ook meer moeten zweten / warmte moeten afvoeren.

De donkere huid (verhoogde activiteit van pigmentcellen (aanmaak pigment of melanine)) zal de persoon beschermen tegen de UV straling. Als je bruin wordt wil je huid zich dus ook beschermen tegen de zon.

Toegevoegd na 44 seconden:
Quote uit de bron: "De mensen in warme landen zijn dus donker gekleurd omdat dit de bescherming is van het lichaam tegen de schadelijke straling. Hoewel jij nog steeds wel gelijk hebt dat een donkergekleurd iets meer warmte absorbeert."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is bij donkere mensen, net als bij lichte mensen,
gewoon heel erg persoonsafhankelijk.

Een van mijn vrienden, ooit , die was heel erg donker, kwam van Aruba.
Die had altijd veel meer last van de warmte hier,
dan ik.
Hij vond 30 graden echt verschrikkelijk, terwijl ik
dat juist wel lekker vond.
Overigens had zijn vriendin, ook donker en ook van Aruba,
ook niet zo heel erg last van de warmte en zij was een stuk dikker.

En als zij op vakantie waren geweest naar Aruba,
dan waren zij verbrand en kwamen nog veel zwarter
terug.

Toegevoegd na 2 minuten:
In de donkere huid van mensen die in gebieden wonen waar de zon loodrecht op staat, wordt veel meer melanine aangemaakt.
Dit zorgt voor een extra beschermlaag in de vorm van een dikkere hoornlaag. Ook maakt de huid van mensen die altijd in de zon wonen extra veel talg of sebum aan.

Maar donkere mensen die al jaren hier wonen, hebben
dat niet (meer).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan zijn, donkere kleuren nemen meer warmte op, maar negers hebben ook meer pigment. Maar ik denk dat hij het minder snel warm heeft, ik heb een vriend uit india en die is gewend aan warmere temperaturen. Maar hij verbrandt ook minder snel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, voel maar eens aan een huid die donker is en licht.
Je zult duidelijk het verschil voelen, wat is warmer? als je op een zwarte stoel gaat zitten in de auto of een witte?

Mense die donker zijn , mogen zich niet laten laseren. omdat inderdaad het pigment bij donkere mensen dichter bij de huis zit als bij blanken.
Donkere mensen kunnen minder hebben.

donker trekt aan.
Een donker iemand heeft veel sneller het idee dat diegene aan het koken is dan iemand die blank is..
mensen met een donkere huid zijn alleen beter beschermt tegen het verbranden van de huid.

Maar dat donkere mensen minder snel bijvoorbeeld (kanker) kunnen krijgen is ook niets van waar..

Een donkere huid is over het algemeen veel gevoeliger als een donkere huid.
Maarja zo denk ik erover

(dit zijn de dingen die ik heb geleerd toen ik schoonheidspecialist deed).