Is het compleet isoleren van een huis gezond of wordt je van zuurstofarme lucht alleen aar wat slaperig?

Je hoort toch wel tegengestelde geluiden hierover en soms zou er sprake zijn van (niet schadelijke?) edelgassen.

Toegevoegd na 52 minuten:
Ik ga hierbij vanuit dat de voorgeschreven beluchting gewoon zal plaatsvinden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Het isoleren van een huis is voornamelijk gericht tegen warmteverlies.

Het is wel zo dat door het dichten van gaten en kiertjes in je huis, zal de "onbedoelde" ventilatie beperkt worden, maar dat is helemaal niet erg als je voldoende ventileert door af en toe een raam open te laten of de roosters boven je ramen open te laten.
Zo zijn die verhalen ontstaan van huizen die na isolatie 'muf' en 'ongezond' worden: doordat de mensen niet voldoende ventileren.

Sterker nog: in de winter, omdat je huis minder warmte verliest, zal de kachel minder hard hoeven te draaien en minder gas verbranden. Dat scheelt niet alleen geld (niet onbelangrijk!), maar ook zuurstof dat nodig is om gas te laten branden. Zuurstof dat de kachel gebruikt komt gewoon uit de lucht in je huis, dus per saldo hou je met een goed geïsoleerd huis meer zuurstof beschikbaar voor de bewoners.

De uitlaatgassen verlaten je huis uiteraard via de schoorsteen/afvoerpijp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Isolatie betekent :
1. dat er geen koudeoverdracht plaatsvindt (vergelijk maar enkel glas en dubbelglas waarbij in beide gevallen geen zuurstof naar binnen komt.)
2. dat kieren worden gedicht en er geen koude lucht van buiten naar binnenkomt.
Punt 1 en 2 leiden beiden tot energiebesparing vanwege het minder verwarmen.
Punt 2 leidt echter wel tot minder luchtverfrissing waardoor meer astmatische en/of allergische klachten kunnen ontstaan.
Het antwoord op jouw vraag is dan ook: JA, maar dan niet zo zeer vanwege zuurstofarm maar juist vanwege vervuilde lucht die niet verfrist is.