Waarom worden we door de media bang gemaakt?

Bijvoorbeeld: de mexicaanse griep. Ik ben er sinds een paar dagen achter dat ik de mexicaanse griep heb. Het voeld als een gewone griep alleen zijn de klachten iets heftiger. Als ik moet afgaan op wat de media allemaal verteld zou ik al zo goed als dood moeten zijn!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je nog vragen kunt stellen op GV valt het met die griep wel mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Sherpa, had ik ook net willen zeggen (schrijven)

Het beste antwoord

De media maken je niet bang.
Of je ergens bang van wordt, bepaal je zelf.
Ik lees en hoor en zie diezelfde media en word er niet bang van. Je moet zelf goed lezen en luisteren als ze je iets vertellen en nooit zomaar iets klakkeloos aannemen. Nooit. En altijd kritisch blijven en dus zelf blijven nadenken.
Als je ALLES leest wat er over de Mexicaanse griep te lezen valt, zul je juist niet meer bang zijn. Dan weet je dat het niet veel anders is dan elke andere griep.

Wel zijn risicogroepen, zoals bejaarden, baby's en zwangere vrouwen een kwetsbare groep, maar ook dat is niet anders dan bij welke epidemie dan ook.

Zelf wil ik die griep niet krijgen, want ga binnenkort op vakantie en een eind vliegen. Dus dan wil ik niet ziek zijn. Ook zijn mijn ouders bejaard en heb ik daar een stukje mantelzorg voor en zie hen dus vaak. Zij kunnen 'm beter ook niet krijgen want hebben door vanalles een belabberde weerstand.
Maar verder? Niks anders dan elk griepje. Ja oké, hij is nieuw, en heeft dus wat nieuwe kenmerken. Vervelend als je 'm hebt, maar dat is met elke kwaal. Maar niks om bang voor te zijn.

Beterschap in elk geval!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Media zijn commercieel of staats geleid. Dus brengen ze alleen datgene wat hen voordeel oplevert. Dat voordeel kan economisch, statusverhogend of positie verstevigend zijn. Dat zijn de enige redenen waarom Media ons überhaupt informeren.

Toegevoegd na 1 minuut:
sterkte met uitzieken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongerustheid over ziekte en zorg is volksaandoening nummer één in Nederland. De media volgen in dit geval ook de overheid, die het hele geval mexicaanse griep enorm hoogdravend onder de aandacht brengt.
Op een gegeven moment is er zoveel aandacht voor een griep die in principe niet meer slachtoffers eist dan de "gewone" griep dat mensen het al met een schouderophalen af gaan doen.
Je moet echter ook de afwegingen van de media in de gaten houden. Als ze niet over de mexicaanse griep berichten kan er gezegd worden dat men het onder de pet heeft proberen te houden, of als onbelangrijk af heeft willen doen op het moment dat deze griep wel ernstig zou zijn geworden (of wordt). Beter voorkomen dan genezen is in dit geval het motto. Als er wereldwijd zoveel aandacht voor deze griep is kan de media in Nederland ook niet achterblijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is goed voor de verkoop van antibacteriele gels enzo en misschien gaan wat minder mensen naar het buitenland hierdoor waardoor het geld in Nederland uitgegeven wordt.

Heel veel beterschap!!!

Toegevoegd na 42 seconden:
Oh enneeeeh, ik loop toch geen risico het ook te krijgen door hier met je te schrijven he?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de media helemaal niet zo erg overdrijft en dat het niet de bedoeling is om je bang te maken. De media zal het uiteraard op een manier brengen die je 'dwingt' om te kijken en te luisteren. Het schudt ons even wakker. Soms zijn er niet voldoende ruimte/tijds mogelijkheden om alles volledig uit te leggen. Deze onwetendheid kan angst opwekken.

Daarnaast worden wij in Nederland heel beschermd en sussend opgevoed. Hoe vaak zie je een moeder schreeuwend rond rennen omdat haar kind zojuist een nare schaafplek heeft opgelopen. Zie je het al voor je, moeder huilend, schreeuwend, haar kind gewond, nu krijgt het kind tentanus omdat er straatvuil in de wond zit. Dat zijn van die 'Amerika emoties'. In Nederland gaan we sussen; rustig maar, het valt allemaal wel mee, zo erg is het niet. Kind huilend dat het pijn doet en dan antwoorden wij dat het pijn doet, maar dat het er erger uitziet, de pijn zo weer weg zal zijn. Kijk maar eens naar Oprah, iedereen moet onder zijn stoel kijken, want iedereen krijgt een potje creme (YEAH). Iedereen gaat helemaal uit zijn dak, schreeuwend, juichend, huilend vallen ze elkaar in de armen, ze vallen nog net niet flauw. Je bent een kwartier verder als de rust in zo'n studio weer terug keert en dan nog zie je ze smilend van oor tot oor, niet kunnen wachten omdat ze thuis dat potje creme moeten laten zien. In Nederland zijn we ingetogener, we laten onze emoties niet zo zien, we wuiven heel veel weg.

De media moet toch iets doen om ons wakker te schudden. Wanneer de media gaat sussen, dan luisterd er niemand. Wanneer de media ons er op wijst dat we er toch acht op moeten slaan, dan raken we allemaal in paniek. Ik denk dat we in Nederland niet geleerd hebben hoe hier mee om te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De media wordt ook maar wat wijs gemaakt door de farmaceutische industrie/overheid

De overheid moet geld laten rollen door de crisis. De farmaceutische industrie kan weer produceren. Artsen hebben meer te doen.

En uiteindelijk kan jou verzekering (gemiddeld) € 10,- per persoon omhoog gaan.

Zo hebben we er allemaal aan bijgedragen dat geld blijft rollen. Oja, en nu lijkt het net alsof we afhankelijk zijn (medische zorg, het inentten.) van de staat.

Daarnaast moet je eens kijken hoeveel bedrijven handschoenen, extra zeep en andere voorzorgsmaatregelen hebben aangeschaft. Er is altijd iemand die er in elk geval niet armer op wordt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoord is simpel:

Sensatie verkoopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de griep nog niet zo onschuldig is , ook al is hij net zo gevaarlijk als een normale griep . Dit komt omdat vrijwel iedereen met het virus in aanraking gaat komen .
In een artikel suggereerde een grieponderzoeker , dat als er niet wordt ingeent en Tamiflu verstrekt, de griep op zijn ergst wel 60.000 dodelijke ziektegevallen kan veroorzaken.