Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom voelt het water van een zwembad warmer aan als je op voorhand een koude douche hebt genomen???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Dan is je lichaam afgekoeld. Je kan het een beetje vergelijken met het eten van een bak ijs. De eerste paar happen zijn koud en daarna minder. Je bloed heeft ongeveer de tempratuur van 37 graden. Door de koude douche daalt dit iets. Net zoals met het ijs de aderen daar koelen af waardoor het ijs minder koud lijkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vraag me af of je temperatuur wel echt daalt door een koude douche? Je lichaam zou dat toch op peil moeten houden? Je huidtemperatuur daalt wel denk ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mag ook. Je hoort wel dat als je erg veel hoofdpijn hebt dat je polsen onder koud water houden helpt. Dit doordat dan de tempratuur van je vloed daalt
Je lichaam kan niet goed temperatuur meten, alleen temperatuurschommelingen. Water van de douche is koud, dus er is dan een grotere overgang naar het warme water als dat je geen koude douche had gehad.

Toegevoegd na 1 minuut:
Doe maar eens een testje:
- ene hand in bak met heel koud water
- andere bak in heel warm water
- na een minuutje beide handen in een bak met water op kamertemperatuur. Het voelt totaal verschillend per hand.

Je huid detecteert een overgang van warm naar koud of andersom.
(Lees meer...)
Ritsuka
11 jaar geleden
Je lichaam went aan de koude douche, dus aan koelte. Je lichaam koelt af. Als je dan in het iets warmere zwembad springt, is je huid kouder dan het water.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding