Kan ik mijn linkshandigheid verbeteren?

Het enige wat ik met mijn linkerhand doe is schrijven, maar de groffe motoriek doe ik met rechts (een bal gooien bijvoorbeeld). Maar zelf vind ik dit erg onhandig, is het mogelijk om jezelf te 'trainen' om alles met links te doen of kan dit simpelweg niet verandert worden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
8 jaar geleden
Oefenen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ga maar eens vreemd met JEZELF, dan heb je die linkerhandcontrole zo onder de knie...!
Erna55
8 jaar geleden
Je kunt je andere hand natuurlijk oefenen.
Ik snap niet wat je bedoelt met de "onhandigheid" aan twee- handig zijn.

Antwoorden (2)

Oefenen, oefenen, oefenen. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die hun voorkeurshand niet meer kunnen gebruiken (door bijvoorbeeld verlamming, amputatie), hun andere hand redelijk tot goed kunnen trainen in het schrijven. Er dient wel opgemerkt te worden dat het niveau van de voorkeurshand vaak niet meer wordt gehaald.

Veel linkshandigen werden vroeger op school verplicht om met rechts te schrijven.

Toegevoegd na 3 minuten:
Niet alleen schrijven kun je dus trainen, ook andere motorische handelingen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op dit moment *denk* je ... ik wil 'die andere hand' ook gebruiken, er is geen noodzaak >>>daar gaat het om.

Je kunt het vergelijken met iemand die een evenwichtsprobleem heeft, nee DENKT te hebben. Laat deze persoon met de ogen dicht stilstaan en het bewegen heen en weer zal , zoals verwacht , beginnen.
Zodra je deze persoon een vraag stelt en dus de aandacht van het probleem afleidt, is er vaak geen probleem meer, omdat het brein met iets anders bezig is.

Lang geleden, werden kinderen op de lagere school [basisschool] bestraft wanneer ze niet met rechts schreven. Deze linkshandige kinderen hadden grote moeite met schrijven volgens de regels [en dus ook op de regels] . Soms is het niet meteen duidelijk of een kind links- , rechts- of tweehandig is . Een kind kan de ene hand voor dit en de andere hand voor een andere actie gebruiken, soms is dat verwarrend .

Antwoord
Zodra je niet meer zo DENKT hierover , zal het beter gaan . Zodra het NOODZAAK wordt , bijvoorbeeld als je rechter arm/hand geblesseerd is en je niet anders kunt.
Zoals met alles geldt ook hier hoe vaker je iets toepast, hoe beter het gaat, logisch.

Let wel: er zijn natuurlijk altijd mensen die het moeilijk of helemaal niet kunnen leren, zeg nooit : nooit! ;-))

http://www.thuisinonderwijs.nl/leren-schrijven-voor-linkshandigen/

http://www.nieuwsblad.be/cnt/gpo813p7