Ik heb een vraag over alcohol dit samen met ADD ?

Ik heb problemen met alcohol, niet dat ik verslaaft er aan ben. Maar als ik een maal drink heb ik geen controle meer geen STOP. Nu probeer ik al een lange tijd niet meer te drinken, Ok situaties waar ik de kans krijg om te gaan drinken ga ik uit de weg ( verjaardagen, feestjes) en ik haal het ook niet meer in huis. Kan je zeggen dat ik een soort verslaving heb, en Add ben je wel meer gevoelig hier voor.

Vriendelijke groet Egbert

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.8K

Het beste antwoord

Als je al langere tijd niet drinkt, ben je op dit moment niet verslaafd in elk geval.

Ik denk dat je niet zo heel veel controle hebt als het aankomt op alcohol, maar ook dat je erg bang bent om die controle te verliezen. Het is op zich heel verstandig om niet te drinken als je weet dat je het moeilijk vindt om 'nee' te zeggen en om op tijd te stoppen, maar om daarvoor ook allerlei gelegenheden te gaan mijden, is volgens mij ook niet goed. Je kunt prima naar feestjes gaan zonder alcohol te drinken. Misschien moet je dat nog leren, en is het bij jou nu allemaal erg zwart/wit. Als je beter leert om 'nee' te zeggen, worden ook die gelegenheden gemakkelijker.

Als je echt bang bent dat je misschien teveel drinkt of dat je überhaupt drinkt als je bijvoorbeeld naar een feestje gaat, dan helpt het misschien om je vrienden (of een paar van hen) in vertrouwen te nemen en hen te vragen om samen met jou op te letten dat je niet drinkt. Vraag je vrienden in elk geval om je geen drank aan te bieden, dat maakt het al een stuk gemakkelijker. Maar je bent natuurlijk niet altijd samen met je vrienden, dus misschien helpt het ook om juist met hen te oefenen om "nee" te zeggen als iemand je iets aanbiedt met alcohol, en om bijvoorbeeld een cola te bestellen in plaats van bier. Misschien kun je ook wel prima leren om één glaasje te drinken en om daarna dan te stoppen, maar voor sommige mensen is dit te lastig, die kunnen beter helemaal niet drinken. Als jij hier op dit moment moeite mee hebt, vind ik het best verstandig om helemaal niet te drinken. Maar helemaal niet naar feestjes gaan is het andere uiterste, dan laat je namelijk op een ándere manier je leven leiden door alcohol. Dat moet je ook niet willen, dus probeer daarin een midden te vinden. Vraag je omgeving daarbij om hulp: je bent niet alleen op de wereld, er zijn genoeg mensen om je heen die je kunnen steunen bij dingen die je moeilijk vindt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik weet niet hoe oud je bent, maar dit heeft vooral met leeftijd te maken denk ik. Naarmate je ouder wordt, zal dat gevoel van niet kunnen stoppen verder afnemen.

ADD heeft hier overigens niks mee te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik (ADD-er) herken dit wel een beetje.
Een biertje maakt me gewoon zeer goed en nog eentje kan geen kwaad en nog eentje en ...
"Gelukkig" heb ik de naarste katers die je ongeveer kan hebben, dus de lol is er een beetje af. Hoewel ik jaren lang de katers voor lief nam. Soms betekende een nachts flink doorhangen twee dagen ziek. (terwijl vrienden alleen een dag flink brak waren)

Aan de andere kant heb ik er geen moeite mee niet te drinken als er een goeie reden is.
Bijvoorbeeld niet drinken als ik met de auto ben, ook 1 biertje is dan geen probleem, zonder die 2e te nemen.
(nooit meer een kater is voor mij een paar maanden geleden een goeie reden geworden)

Ik denk niet dat dit specifiek iets is voor ADD-ers, hoewel de redenatie "nog 1 biertje is geen probleem" voor mij wel typisch is en ook in andere dingen terug komt.

Als je er over gaat lezen zie je wel dat alcohol misbruik bij AD(H)D-ers iets vaker voorkomt, maar dat kan je niet omdraaien. Je kan dus niet zomaar zeggen dat jouw probleem (alleen) door ADD komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben 67 jr ik heb heel mijn leven gedronken nu sinds anderhalf jaar niet meer,maar als je ouder wort en je krijgt klachten ,mede door het drinken en die klachten komen er, dan
ga je er anders over denken ,dit is mijn ervaring,ik voel mij er veel beter bij en ben blij dat ik gestopt ben
dat moet jij ook doen en volhouden
succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik herken is het moeilijk kunnen stoppen en een rem hebben. Ik heb vroeger wel eens gedronken en dan ging ik ook gewoon door, ook al had ik me voorgenomen dit niet te doen. Je schrijft al ik heb geen STOP. Dit is echt iets wat met ADD te maken heeft denk ik. Het is alles of niks vaak bij ADD-ers; een tussenweg vinden is moeilijk. Als iets leuk is ben je al snel aan het hyperfocussen en vergeet je de tijd en wereld om je heen.

Je zegt zelf al dat je niet verslaafd bent aan alcohol dus je hebt zelf het antwoord al gegeven.

Je hebt zelf een oplossing gevonden die werkt; je gaat feestjes uit de weg en koopt geen alcohol meer.
Je zou met een ad(h)d coach kunnen bespreken wat je nog meer zou kunnen doen want er zal vroeg of laat weer een feestje komen en om nu alle feestjes uit de weg te gaan... Je kunt ook denken: oké af en toe gaat het nu gewoon eenmaal zo en accepteer je het van jezelf. Je bent je ervan bewust dat het zo is en dat is al een stap in de goede richting.

En als het geen alcohol is dan is het waarschijnlijk wel wat anders waar je niet mee kunt stoppen ;-) heel herkenbaar.
Dus misschien kun je iets positiefs vinden om tijdens een feestje op te hyperfocussen. Je bent vast creatief genoeg om dat te bedenken ;-)

Hier nog wat tips voor ADD-ers: http://www.xead.nl/1-ik-heb-add-