Als je al langere tijd niet drinkt, ben je op dit moment niet verslaafd in elk geval.
Ik denk dat je niet zo heel veel controle hebt als het aankomt op alcohol, maar ook dat je erg bang bent om die controle te verliezen. Het is op zich heel verstandig om niet te drinken als je weet dat je het moeilijk vindt om 'nee' te zeggen en om op tijd te stoppen, maar om daarvoor ook allerlei gelegenheden te gaan mijden, is volgens mij ook niet goed. Je kunt prima naar feestjes gaan zonder alcohol te drinken. Misschien moet je dat nog leren, en is het bij jou nu allemaal erg zwart/wit. Als je beter leert om 'nee' te zeggen, worden ook die gelegenheden gemakkelijker.
Als je echt bang bent dat je misschien teveel drinkt of dat je überhaupt drinkt als je bijvoorbeeld naar een feestje gaat, dan helpt het misschien om je vrienden (of een paar van hen) in vertrouwen te nemen en hen te vragen om samen met jou op te letten dat je niet drinkt. Vraag je vrienden in elk geval om je geen drank aan te bieden, dat maakt het al een stuk gemakkelijker. Maar je bent natuurlijk niet altijd samen met je vrienden, dus misschien helpt het ook om juist met hen te oefenen om "nee" te zeggen als iemand je iets aanbiedt met alcohol, en om bijvoorbeeld een cola te bestellen in plaats van bier. Misschien kun je ook wel prima leren om één glaasje te drinken en om daarna dan te stoppen, maar voor sommige mensen is dit te lastig, die kunnen beter helemaal niet drinken. Als jij hier op dit moment moeite mee hebt, vind ik het best verstandig om helemaal niet te drinken. Maar helemaal niet naar feestjes gaan is het andere uiterste, dan laat je namelijk op een ándere manier je leven leiden door alcohol. Dat moet je ook niet willen, dus probeer daarin een midden te vinden. Vraag je omgeving daarbij om hulp: je bent niet alleen op de wereld, er zijn genoeg mensen om je heen die je kunnen steunen bij dingen die je moeilijk vindt.