Je zit in huis achter het glas in de zon . krijgt men dan ook nog de benodigde vitamines op je bol van de zon ?

Het is bekent dat de zon vitamines afgeeft die een mens ook nodig heeft .

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
19.9K

Het beste antwoord

Nauwelijks. Er komt dus bijna geen UV door het glas heen.
Dus nauwelijks Vitamine-D.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor jou antwoord Groetjes Teun .

Andere antwoorden (3)

Vitamine D, de stof die je krijgt onder andere door de zon, krijg je niet binnen door achter glas in de zon te gaan zitten, helaas.

Of er andere vitaminen zijn die door zonlicht op je huid beïnvloed worden, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vitamine D is een vitamine die door het lichaam zelf aangemaakt wordt. De huid kan immers zonlicht omzetten in deze vitamine, maar enkel wanneer de huid blootgesteld wordt aan direct zonlicht. Dit wil zeggen dat wanneer je achter glas zit, er geen vitaminen D worden aangemaakt.

Nog even wat extra informatie over vitamine D:

Vooral tijdens de winter komt een gebrek aan deze vitamine voor. Dit wordt natuurlijk verklaard door het feit dat er ’s winters aanzienlijk minder zonlicht is. Ook mensen die in grote steden wonen, kunnen een gebrek aan vitamine D vertonen: het ultraviolette zonlicht kan moeilijk doorheen de luchtvervuiling die in steden aanwezig is.

Welke voedingsmiddelen bevatten
vitaminen D
Het enige voedsel dat rijk is aan vitamine D, is levertraan. Vroeger werd dit puur toegediend aan kinderen, maar tegenwoordig zijn er gelukkig alternatieven op de markt. Ook vlees en melk bevatten vitaminen D, maar deze hoeveelheden zijn relatief laag. De beste bron van deze vitamine zijn levertraanparels.

Er bestaat een risico op overdosering, wat leidt tot vermoeidheid, misselijkheid, duizeligheid en een verslechterde nierfunctie, maar deze symptomen steken pas de kop op wanneer je echt zeer grote hoeveelheden inneemt.

Wie heeft behoefte aan vitamine D supplementen
Iedereen die niet in een zonnig klimaat woont of weinig buiten komt, heeft behoefte aan extra supplementen. Zeker in de winter kunnen deze supplementen nodig zijn. Wie een botbreuk heeft opgelopen, heeft er ook baat bij om vitaminen D in te nemen, samen met extra kalk. Dit zorgt voor een versnelde botaanmaak en een sneller herstel.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Vensterglas is een zeer effectief filter tegen UV.
Deze straling zorgt voor de vorming van de vitamine D.
Het zorgt er echter ook voor dat zich geen ozon in de kamer kan vormen en wordt er dus ontkleuring van meubels kleden etc. tegengegaan.
Het houdt ook langgolvig IR tegen, zodat minder warmte van de zon de woning uit of in kan.
Glas wat zo doorzichtig lijkt is van nature groen (kijk maar naar de zijkant van glas) en laat dus optimaal de golflengten door waar onze ogen gevoelig voor zijn.
Voor ander golflengten dan het visuele spectrum is glas
veel minder transparant.
Diep infrarood (warmte uitgestraald door mensen) dringt nauwelijks door glas heen.
DUS DAAROM IS HET ZO BELANGRIJK -VOORAL IN DE WINTER- dagelijks een uurtje of meer buiten te zijn, vooral als het zonnig is.
Als het vriest zit er geen vocht in de lucht en komt er veel van de juiste soort UV op de huid die vit D aanmaakt.
Door zonlicht zullen we niet snel teveel vit D aanmaken, onze huid wordt dan bruin en dat verhindert weer de aanmaak van vit D.
Zoals ieder weet is teveel zonnen slecht voor je gezondheid ivm huidkanker.
Te weinig zon op de huid is echter ook sterk af te raden, angst voor een beetje zonlicht is dus niet nodig.
In de winter bij windstil weer achter een open raam of in de luwte in het zonlicht te zitten is zeer gezond.
Niet iedereen kan immers naar de wintersport.