Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je bloeddonor worden als je diabetes hebt?

Ik heb diabetes type 1. Ik zou graag bloeddonor willen worden, maar ik weet niet of dat wel mag met diabetes.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Kan een persoon met diabetes bloeddonor zijn?

Of iemand met diabetes bloed kan geven is afhankelijk van zijn behandeling.

Meestal worden mensen met diabetes die behandeld worden met tabletten wel toegelaten, mits ze in goede gezondheid verkeren. Een bloedgift van goede kwaliteit moet minstens 40 gram hemoglobine bevatten. Om dit minimum te halen, wordt minimaal 400 ml bloed afgenomen. Omwille van leeftijd, lengte of lichaamsgewicht is het voor sommige personen niet aangewezen om 400 ml bloed te geven. Daarom komen zij niet in aanmerking als donor. Uiteraard moet een medische vragenlijst ingevuld worden voor de bloedafname. De antwoorden op deze vragenlijst worden besproken met de aanwezige arts.

Personen die insuline inspuiten worden niet aanvaard als bloeddonor omwille van hun eigen veiligheid. Sommige mensen kunnen last hebben van 'syncope' (lichte of ernstige bewustzijnsdaling) tijdens de bloedafname. Dit in combinatie met eventuele te lage bloedsuikers (hypoglycemie) kan de veiligheid, van zowel de donor als het centrum, in het gedrang brengen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou eens uit kunnen zoeken of je wel plasmadonor kunt zijn. Hierbij wordt alleen je bloedplasma afgenomen
(Lees meer...)
anneliez
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding