Wat kunnen de negatieve kritiek voor effect hebben op een adhd'er?

Dus dat hij de hele tijd te horen krijgt hij stil moet zijn en niet zo'n lawaai mag maken en hij daardoor het idee krijgt iedereen hem irritant vind en hij nooit van goed doet

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Wij mensen, inclusief de ADHD ers hebben meer aan bevestiging dan aan straf. Uiteraard moet er in de opvoeding aan ieder gedrag door de opvoeders grenzen worden gesteld (want iedere vrijheid eindigt waar je de vrijheid van een ander belemmert, oftewel, probeer elkaar niet in de wielen te rijden). Maar daar ligt vaak het grootste probleem voor de adhd-er dat er zoveel prikkels van binnenuit zijn, dat hij/zij die grenzen niet ziet.
Daarentegen weten we zeker dat hij/zij snakt naar bevestiging.
Ik heb vroeger in een kliniek gewerkt waar ADHD kinderen werden behandeld. De kinderpsychiater gaf tijdelijk (nooit langer dan zes weken), Ritalin, om de innerlijke prikkels te bedwingen en ruimte te maken voor bevestiging en inslijping van goed gedrag. Dit had veel resultaat.
Uitsluitend Ritalin helpt de ADHD er niet. Zijn socialisatie moet worden ondersteund.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het maakt eigenlijk niet uit of je ADHD hebt of niet, of een andere aandoening. Dag en nacht kritiek op je manier van doen is funest. Voor iedereen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Het overkwam mijn neefje van mijn vriendin.. thuis en op school..hij kropte al zijn energie om en werd er agressief door.. kon zomaar ineens doordraaien en de boel gaan vernielen..is zich op latere leeftijd in zichzelf gaan terugtrekken, is thuis weggelopen en drugs gaan gebruiken..Pas na heel veel ellende is hij de juiste hulpverlener tegengekomen en hij functioneert redelijk nu..