Kan je Corona krijgen door een kus op de wang?

Ik probeer altijd de coronamaatregelen na te leven, maar dit weekend gaf een vriendin mij een kus op de wang tijdens onze ontmoeting voordat ik erg in had. Nu ben ik bang dat ik mogelijk besmet ben. Ze zegt dat zij en niemand in haar directe omgeving Corona heeft. Hoe groot is de kans dat ik desondanks alsnog besmet ben? Want iemand hoeft niet altijd symptomen te hebben.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
lieveheersbeest, De kans is klein dat je besmet wordt door een kus op de wang. Als je een ontmoeting hebt met iemand die besmet is én niet tot jouw huishouden behoort én de 1,5 meter afstand niet respecteert, is de kans vele malen groter dat je zelf besmet raakt. Trouwens, waarom droeg je geen mondkapje tijdens deze openbare ontmoeting. Je bent zelf ook verantwoordelijk. Ben je 100% zeker dat je zelf niet besmet bent?

Antwoorden (3)

tuurlijk kan je corona krijgen door een kus op de wang, fysiek contact word dan ook afgeraden.

hoe groot is de kans, vriendin geeft in haar directe omgeving niemand die corona geeft, dan zou ik me geen zorgen maken. is die vriendin dit weekend nog veel andere wangen gekust, is de kans weeral groter natuurlijk. maar vooral niet paniekeren en in de toekomst misschien nog even wachten met elkaar te kussen
3 jaar geleden
Krijg je corona als je zoent?
Om te beginnen: als degene die je zoent geen corona heeft, krijg jij het natuurlijk ook niet. Maar als je zoenpartner wel besmet is, dan is er een groot risico dat ook jij het nieuwe virus zal oplopen op het moment dat jullie besluiten om speeksel uit te wisselen. Ja, je kunt dus het virus krijgen en doorgeven via, noem het maar natzoenen.
Het virus zit namelijk in je longen, je keel en achter in je neus en verspreidt zich meestal via hoesten en niezen. De regel is nu dan ook dat je 1,5 meter afstand houdt van mensen waar je niet mee samenwoont. En dus ook niet met mensen zoent. Dat geldt voor tongzoenen, maar ook voor een zoen op de wang of ergens anders.
Heeft je partner corona of klachten die corona kunnen zijn? Zoen dan ook niet, is het advies van Soa Aids Nederland. Verder is afspreken met iemand die niet tot je huishouden behoort en dan niet de 1,5 meter afstand houden zeer onverstandig.Beperk dit soort afspraken dus.
Zorg dat je altijd desinfecterende zakdoekjes bij je hebt. Ben je er niet gerust op, maak dan je wang schoon. Een reden voor paniek is er niet.
Toegevoegd op 05 oktober 2020 09:00: bron
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Wat je al helemaal niet moet doen, is mensen aanraken. De gemiddelde persoon zit namelijk tientallen keren per dag aan zijn gezicht. We vegen onze mond af met onze hand, peuteren een keer in onze neus (we hebben je wel door), of wrijven in onze ogen. Voor je het weet zit het virus overal.

Wat betreft je vriendin zonder klachten: het lijkt er wel op dat mensen die weinig tot geen symptomen hebben minder virusdeeltjes uitscheiden. Je moet dus meer moeite doen om het virus van hen op te lopen, dan van iemand die overduidelijk last heeft van covid-19. 'Maar het blijft beter om gewoon die anderhalve meter afstand aan te houden', stelt Rottier met klem. 'Je kunt bij een besmet persoon een grote cirkel rondom neus en mond trekken waar zich gedurende de dag virusdeeltjes ophopen. Als je die persoon een kus op de wang geeft, krijg je op die manier het virus binnen.' Ook knuffelen is dus geen goed idee. Voor je het weet smeer je het virus aan je eigen gezicht, en word je ziek. Hoe vervelend het ook is, die anderhalve meter afstand is gewoon echt een goed idee.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+plus (ook waar) mensen zitten onbewust via de inhoud van de neus aan hun gezicht en aan hun mond te kriebelen. Blijf alert op de eigen verantwoording.