Waarom de legitimatieplicht in de horeca als het makkelijker kan?

Zo als bekend wil de overheid dat je je naam en contactgegevens afgeeft bij een horeca bezoek. Hier is veel over te doen en er is ook al misbruik gemaakt van die gegevens. Waarom zo moeilijk? Verplicht elke horeca bezoeker zijn consumpties met de pin af te rekenen. Breekt er coronapaniek uit dan is het een kwestie van 1 druk op de knop en de banken produceren zo een lijst van mensen die op dat moment daar geweest zijn........ Moeilijk? Nee! In het verleden hebben grootgrutters al dit systeem gebruikt toen er in hele korte tijd een product teruggebracht moest worden vanwege een productiefout. Toen zijn 99% van de mensen verwittigd........ Waarom nu allemaal zo moeilijk?

3 jaar geleden
1.3K
LeonardN
3 jaar geleden
"In het verleden hebben grootgrutters al dit systeem gebruikt toen er in hele korte tijd een product teruggebracht moest worden vanwege een productiefout. Toen zijn 99% van de mensen verwittigd."
Kan je dit middels een bron aannemelijk maken?
SentWierda
3 jaar geleden
De vraagsteller ontgaat het dat miljoenen Nederlanders niet in staat zijn te pinnen of niet willen pinnen - om welke reden dan ook. Dat heb ik al eens uitgelegd.
Bovendien: simpelweg adresgegevens noteren is toch niet zo moeilijk? Maar op dit moment hoeft niemand zijn adresgegevens te verstrekken. Je kunt een willekeurige naam, tel. nr. en e-mailadres opschrijven.
Nog sterker: horecazaken mogen klanten die weigeren gegevens te verstrekken, de toegang niet weigeren.
Horecazaken hebben een vraagplicht, klanten hebben niet een gegevensverstrekplicht.
En die grootgrutter met 99% succes: graag een voorbeeld.
ronron1212
3 jaar geleden
@SentWierda een horeca ondernemer mag iedereen weigeren.
LeonardN
3 jaar geleden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/ondernemers-en-bedrijven/horeca
Horeca: contactgegevens registreren
Moet ik de contactgegevens van mijn gasten registreren?
-In de horeca is het verplicht bezoekers te vragen zich te registreren ten behoeve van bron- en contactonderzoek door de GGD bij een besmetting.
-Gasten registreren zich op vrijwillige basis.
-Als een gast geen toestemming wil geven, kan de toegang tot de horeca niet worden geweigerd. https://www.snackkoerier.nl/bedrijfsvoering/nieuws/2020/08/horeca-mag-klant-die-geen-contactgegevens-achterlaat-niet-weigeren-101307181
Mensen die weigeren, mogen op basis daarvan niet de toegang worden ontzegd.
SentWierda
3 jaar geleden
Dank LeonardN voor het vermelden van de juiste informatie (die op nog meer plaatsen op internet te vinden is). Sterker nog: als de horecaondernemer bezoekers zou weigeren die geen gegevens willen verstrekken, dan kan de horecaondernemer een probleem krijgen met boa's. Niet in de vorm van een boete maar van een tijdelijke sluiting.
ronron1212
3 jaar geleden
@SentWierda graag even onderbouwing dat een horeca ondernemer problemen met een boa krijgt voor het weigeren van klanten dat is niet zo namelijk
HeerVoldemort
3 jaar geleden
De ondernemer kan ook een smoes bedenken. "We zitten vol" "met het oog op de veiligheid." En een ondernemer kan ervoor kiezen een identificatieplicht op te nemen in de huisregels. In dat laatste geval mag de bezoeker nog steeds weigeren, maar de ondernemer kan dan de bezoeker gewoon weigeren. Onder het mom van: "Het niet willen voldoen aan de huisregels."
SentWierda
3 jaar geleden
@ronron1212. In de door LeonardN vermelde link (Rijksoverheid) staat vijfmaal (!) dat een horecazaak niet de toegang mag weigeren,
@HeerVoldemort. Als de horecaondernemer via huisregels probeert de omzet te verlagen - tja, hoe verstandig ben je dan bezig?
SentWierda
3 jaar geleden
De vraag moet anders luiden want er is geen legitimatieplicht. Er is ook geen registratieplicht. Er is alleen een vraagplicht.

Antwoorden (1)

Dir mag niet op grond van de AVG. Bankgegevens (persoonsgegevens in he algemeen) mogen alleen gebruik worden voor het doel waarvoor ze zijn verstrekt. Bankgegevens zijn niet verstrekt om infecties te traceren.
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Als aanvulling.: De Rijksoverheid stelt m.b.t. de registratiegegevens: "Gegevens mogen uitsluitend worden gebruikt voor bron- en contactonderzoek."
Hoe verleidelijk misschien ook, het is niet de bedoeling dat de horecaondernemer de gegevens gebruikt voor eigen gewin (marketing, nieuwsbrief, contact leggen met individuele klanten - vanwege commerciële of romantische redenen).