Kan 'contacten opschrijven' meteen worden ingevoerd, in plaats van de nog te bouwen corona-app?

In Nieuw-Zeeland noteert men in een notitieboekje zowel namen van bezoekers als alle contacten buiten de deur. Buiten de deur: namen van bezochte supermarkten en winkels plus met wie is gesproken (naam of signalement). Invoering kost niets en iedereen kan meedoen. Vanwege de huidige minimale activiteiten buitenshuis is het geen omvangrijke klus.

4 jaar geleden
1.9K
Thecis
4 jaar geleden
Het is een minder omvangrijke klus dan normaal, maar er zijn een heleboel mensen die op zat verschillende locaties komen, juist vanwege hun werk wat al vitaal geacht wordt. Voor een heel aantal mensen is dit, naast de normale werkzaamheden / (zeer) uitgebreide werkzaamheden best wel veel werk om er bij te doen.
tinus1969
4 jaar geleden
Ook contacten achteraf bij besmetting noteren op basis van je herinnering is beter dan niets. De mensen die je je het best herinnert zijn meestal ook de mensen die je het langst hebr gezien en dushet grootste risico vertegenwoordigen.
Thecis
4 jaar geleden
@tinus1969
Klopt, alles is beter dan niets. Maar herinneringen zijn ook waanzinnig onbetrouwbaar. Denk aan getuigenverklaringen. Je haalt makkelijk dingen door elkaar en ook de mensen die je hebt gezien, kan je misplaatsen. Maar de grootste vraag is nog steeds, hoe weet je of iemand besmet is? Je kan het bijhouden met een bloknootje (waar voor sommigen mensen echt veel werk is, gezien het werk dat ze nu nog steeds (moeten) doen). Maar dan weet je nog steeds niet wie er wel en niet besmet is.

Antwoorden (1)

Ja, dat kan direct worden ingevoerd. Het is anders moeilijk iemand dagen later te vragen om elke beweging gedurende een bepaalde periode te verantwoorden.
Het gebeurt misschien nog niet in Nieuw Zeeland, het werd wel gevraagd aan de burgers door de premier.
SimonV
4 jaar geleden
SentWierda
4 jaar geleden
De achtergrond van mijn vraag, is de vraag die vandaag in vele kranten staat: waar was je op zaterdagavond 15 februari? De avond die mogelijk cruciaal was voor de verspreiding van het coronavirus in Nederland.
Ik had het, toevallig, opgeschreven. Dus ik kon die avond moeiteloos 'terughalen'.
En wat de te bouwen corona-app betreft: het lijkt erop (=het lijkt bijna onontkoombaar) dat bluetooth hierbij een rol moet spelen. Maar er zijn vele argumenten dat bluetooth nu juist ongeschikt is voor een corona-app.
Thecis
4 jaar geleden
@SentWierda
Alle huidige voorstellen van de apps (7 stuks) zijn afgekeurd om vele redenen. 1 daar van is inderdaad de Bluetooth mogelijkheden die zeker in flats en op school straks een verkeerd beeld gaan geven van de mogelijke besmettingen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
@SentWierda
Bluetooth is niet ideaal. Dat klopt. We gebruiken het signaal dan ook op een manier waar het in het geheel niet voor bedoeld is. Maar in vergelijking met een opschrijfboekje is de bluetooth-methode vele malen betrouwbaarder. Vooral omdat je ook contacten van onbekenden registreert. Denk aan het winkelmeisje, of de persoon die (ongemerkt) net iets te dicht achter je in de rij stond te wachten.
Daarnaast wordt het ook ongemakkelijk als je aan wildvreemden je telefoonnummer moet gaan geven. (Denk even aan een meisje van 16 dat 'toevallig' wéér die rare vent tegenkomt...) Voorwaarde is wel dat de app goed met privacy omgaat. Maar wat dat betreft is het opschrijfboekje, wil het als methode goed werken, ook verre van ideaal.
SentWierda
4 jaar geleden
Bluetooth lijkt niet geschikt voor een corona-app. Daar zijn minimaal drie argumenten voor aan te voeren.
1. Ook al sta je naast elkaar dan nog kan bluetooth dat in veel gevallen niet registreren (toelichting: bluetooth is bedoeld voor gewilde contacten, niet voor toevallige/ongewilde contacten). 2.Bluetooth valt te te hacken.3. Bluetooth valt te saboteren: het gevolg kan zijn dat honderden mensen onterecht besmet worden verklaard.
Dat alles kan niet met een simpel opschrijfboekje. En je hoeft het kassameisje niet om haar naam te vragen: haar voornaam staat meestal op de kassabon. En je kunt een kort signalement noteren.
Thecis
4 jaar geleden
@SentWierda
1. Bluetooth is bedoeld voor contacten op korte afstand. Wel of niet gewild, daar heeft een apparaat niets mee. De tehcniek kan daar op aangepast worden (niet bluetooth zelf, maar via een app kan dit ingesteld worden. Dus bluetooth zou hier zeker voor gebruikt kunnen worden. Er kleven wel andere nadelen aan. Dat klopt wel
2. Élke techniek kan je hacken. Een kladblokje niet. Maar (bijna) niemand houdt dat goed genoeg bij. Ik ken mensen op laboratoria die alles moeten opschrijven wat ze doen. Dit zijn professionals! En daar wordt waanzinnig veel vergeten. Laat staan dat je dit zelf moet doen. Techniek is veel betrouwbaarder. Daarbij is ook techniek nodig om alle info te verwerken. Anders moet je elke avond een bulletin van uren maken om te laten zien waar besmettingen zijn geweest (is een logistieke en privacy technische nachtmerrie)
3. Ja, het kan onnauwkeurig zijn. Maar een kladblokje is vele malen onnauwkeuriger. Apparaten zijn gewoon consistenter. Maar er zijn idd nadelen