Krijg je meer last van bijwerkingen als je een beter immuunsysteem hebt?

In mijn omgeving hoor ik wisselende verhalen over de bijwerkingen die mensen krijgen na het zetten van het coronavaccin. Klopt het dat mensen met een beter afweersysteem of die eerder COVID-19 hebben gehad, meer bijwerkingen krijgen dan anderen?

2 jaar geleden
1.2K
SentWierda
2 jaar geleden
Zou kunnen. Onderzoek wijst dat wel uit, maar overtuigend is het niet.
Bron: Gezondheid en Wetenschap, 25 maart 2021. Een citaat uit de conclusie:
Opvolgstudies bevestigen dat je een hogere kans hebt op bijwerkingen na vaccinatie als je reeds covid-19 doormaakte. Toch kwam dat niet altijd naar voor tijdens de fase 3-studies met de coronavaccins.
https://www.gezondheidenwetenschap.be/gezondheid-in-de-media/mogelijk-heb-je-meer-bijwerkingen-na-vaccinatie-als-je-covid-19-hebt-doorgemaakt

Antwoorden (1)

Ja. Volgens Lareb hebben jongeren bijvoorbeeld een beter immuunsysteem en bij hen reageert het immuunsysteem sterker, waardoor ze sneller last krijgen van typische vaccinatiebijwerkingen als koorts en spierpijn.
Toegevoegd op 31 januari 2022 12:46: bron
SimonV
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
De National Geographic-bron is nogal vaag (= met een zeer groot voorbehoud) en bovendien erg gedateerd: maart 2020. Toen nog niemand een zinnig woord over deze materie kon melden.