Is de supersnelle test voor Corona betrouwbaar?

Sinds vandaag zijn ook de Corona sneltesten beschikbaar. Met de supersnelle test weet je binnen een kwartier of je Corona hebt of niet. Je hebt dus geen langdurig geneuzel in de teststraat. Maar hoe gaat zo'n sneltest in zijn werk? Ze zijn vaak getest op mensen die een hoge concentratie virus in zich hebben en dus heel besmettelijk zijn. Is dat het snelle resultaat dan wel betrouwbaar als je een lagere concentratie virus in je hebt?

3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Hoezo getreuzel in de teststraat?
jc54
3 jaar geleden
@ronron1212; Er wordt niet gesproken over getreuzel, maar over geneuzel. Goed lezen!!!!!
Thecis
3 jaar geleden
Geneuzel, niet getreuzel. Zoals je al een keer zelf zei, goed lezen.
ronron1212
3 jaar geleden
Hoezo geneuzeld dat dat is volgens mijn niet zoveel verschil maar toch welk geneuzel dat?
@jc54 en natuurlijk @Thecis en @KarinH
KarinH
3 jaar geleden
@ronron1212 Ik doelde daarmee op de lange wachttijden en daardoor erg drukke teststraten. De supersnelle coronatest zou dat enigszins verlichten als het naar behoren zou werken!
ronron1212
3 jaar geleden
@KarinH dat verandert daar niet door alleen de test tijd dus de duur voor de uitslag bekend is wordt veel minder
Thecis
3 jaar geleden
@ronron1212
Waarom vraag je aan mij waarom de vraagsteller het heeft over geneuzel?

Antwoorden (1)

De sneltests zijn iets minder betrouwbaar dan de huidige PCR-test: een op de tien mensen mét het virus zal ten onrechte het predikaat ‘negatief’ krijgen. Maar belangrijker dan dat je iedereen vangt, is misschien wel dat je heel snel, heel veel kunt testen. Er zal af en toe iets misgaan. Maar als je dat met je testsysteem ook weer snel kunt opsporen, compenseert dat.
Daarnaast zijn de tests op hun betrouwbaarst bij mensen die veel virus aanmaken. Dat maakt deze tests geschikt voor de teststraat. Je wilt de meest besmettelijke mensen eruit pikken. Mensen die al wat langer ziek zijn en die niet meer zoveel virus aanmaken, vinden we voor dat doel minder interessant.
SimonV