Is quarantaine wettelijk verplicht in Nederland?

Je moet bij terugkomst van bepaalde landen in quarantaine. Dit om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Ook Nederland heeft een paar landen opgesomd waarvan je bij terugkeer in quarantaine moet. Ik vraag me af hoeveel mensen zich er hier aan houden. Is quarantaine überhaupt wettelijk verplicht in Nederland? En zo ja, wie gaat dat dan na?

2 jaar geleden
6.2K
Amadea
2 jaar geleden
Al zou het verplicht zijn, toch zijn er mensen die het gewoon niet doen. Net zoals het terwijl je fietst bezig zijn met je mobiele telefoon, wat al bijna twee jaar verboden is en 95 euro boete oplevert. Dat wordt kennelijk maar zo zelden door agenten of boa's geconstateerd dat men het gewoon blijft doen...

Antwoorden (3)

Ja dat is verplicht en er staat zelfs een boete op.
Overtreding van de quarantaineplicht kan leiden tot in ieder geval een bestuurlijke boete van 435 euro of een last onder dwangsom die afhankelijk is van de situatie, opgelegd door de burgemeester.
2 jaar geleden
Abcde
2 jaar geleden
Het verplichten is een wetsvoorstel dat nog niet aangenomen is.
Nee, dat is nog niet wettelijk verplicht. Nu geldt er nog een 'dringend advies' om in quarantaine te gaan na terugkomst uit het buitenland. Er is wel een wetsvoorstel dat de Eerste Kamer nog moet goedkeuren voor mensen die terugkomen uit een zeerhoogrisicogebied.
.
Het voorstel (EK, A) is op 11 mei 2021 aangenomen door de Tweede Kamer.
Voor: GroenLinks, Volt, PvdA, D66, ChristenUnie, VVD en CDA.
Tegen: PVV, SP, PvdD, Den Haan, SGP, DENK, FVD, JA21, BBB en BIJ1.
De Eerste Kamercommissies voor Justitie en Veiligheid (J&V), voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en voor Binnenlandse Zaken en de Hoge Colleges van Staat / Algemene Zaken en Huis van de Koning (BiZa/AZ) en voor Infrastructuur, Waterstaat en Omgeving (IWO) hebben op 18 mei 2021 inbreng geleverd voor het verslag. Dit verslag is voorzien voor 20 mei 2021, na 18.00 uur.
Onder voorbehoud van tijdige ontvangst van de nota naar aanleiding van het verslag op vrijdag 21 mei 2021, is de plenaire behandeling, gezamenlijk met het wetsvoorstel Tijdelijke wet testbewijzen covid-19 (35.807) en het debat over de verlenging van de Tijdelijke wet maatregelen Covid-19 (35.526), inclusief eventuele stemmingen, voorzien voor 25 mei 2021.
.
De quarantainewet kreeg vandaag steun van de senaat. De quarantainewet verplicht mensen die in landen met een zeer hoog risico zijn geweest tien dagen thuis te blijven. Als ze na vijf dagen negatief testen, mogen ze weer naar buiten. Wie zich hier niet aan houdt, riskeert een boete van 435 euro.
Verschillende partijen vroegen zich af of dit in de praktijk zal werken, omdat er mogelijk te weinig op gecontroleerd kan worden. Demissionair minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) denkt dat reizigers dit wel zullen doen vanwege de hoge boete.
SimonV
2 jaar geleden
Nee, dat is geen verplichting. Sterker nog, niet eens te handhaven. De politie of iets dergelijks kan niet zien dat je in quarantaine of isolatie bent. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je naar buiten gaat dan maar niemand kan je in principe tegenhouden!

Dan heb ik Het wel over dat je in quarantaine bent vanwege bron en contact onderzoek of in afwachting van een test uitslag etc.
Voor quarantaine vanwege het terugkeren uit een code oranje or rood land wordt dit wel geregistreerd en dus verplicht, tenminste dat is de bedoeling dat dat ingevoerd wordt.