Hoelang blijft iemand met die corona zonder symptomen heeft, besmettelijk?

Stel, je hebt corona en geen symptomen. Het komt niet in je op om te testen (geen klachten, dus waarom zou je?) dus je weet ook niet dat je het hebt. Bij mensen mét symptomen is het een stuk duidelijker om te bepalen wanneer zij niet meer besmettelijk zijn. Maar hoe zit dat bij mensen zonder symptomen?

3 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Het RIVM formuleert dit op zijn website als volgt: "Je kunt al besmettelijk zijn vlak voordat je klachten hebt. Bijvoorbeeld als je schreeuwt en er kleine druppeltjes met virus uit neus en mond in de lucht komen. Dit kan ook door niezen en hoesten gebeuren." Een patiënt in de presymptomatische fase ontwikkelt binnen 72 uur symptomen.

Daarnaast zijn er asymptomatische patiënten. Dit betekent dat zij geen symptomen vertonen, maar wel besmet zijn met corona. Volgens het RIVM zijn asymptomatische patiënten niet besmettelijk, maar diverse rapporten bewijzen het tegendeel.
Over de besmettelijkheid van asymptomatische patiënten bestaat dus vooralsnog onduidelijkheid.
Met andere woorden: ga er in deze tijd maar vanuit dat je altijd besmettelijk bent…
SimonV