Paxlovid is geen vaccin en helpt niet om besmetting met het coronavirus te voorkomen.

Paxlovid is een antiviraal medicijn. Het medicijn is voor de behandeling van volwassen patiënten met COVID-19 die geen extra zuurstof nodig hebben, maar wel risico lopen op ernstige ziekte door het coronavirus. Bij deze patiënten verkleinen de tabletten de kans op ziekenhuisopname en sterfte.
Één toediening Paxlovid bestaat uit 3 tabletten met daarin 2 verschillende stoffen: nirmatrelvir en ritonavir. De twee roze tabletten met nirmatrelvir blokkeren het eiwit dat het virus nodig heeft om zich te vermenigvuldigen. Deze tabletten slik je elke keer in combinatie met één witte tablet ritonavir. Ritonavir zorgt ervoor dat de stof nirmatrelvir minder snel wordt afgebroken in je lichaam. Zo kan de stof nirmatrelvir langer zijn werk blijven doen in het lichaam.
Uit onderzoek onder ruim 2.000 COVID-19-patiënten blijkt dat behandeling met Paxlovid de kans op ziekenhuisopname en sterfte verkleint. Al deze patiënten hadden ten minste één onderliggende ziekte. Na de behandeling met Paxlovid werd 0,8% van de patiënten alsnog in het ziekenhuis opgenomen voor tenminste 24 uur, in vergelijking met 6,3% van de patiënten uit de groep die het nepmedicijn (placebo) kreeg. In de groep die Paxlovid kreeg waren er geen sterfgevallen. Er waren 12 sterfgevallen in de placebo groep.
SimonV
2 jaar geleden
Coronapil is een natuurlijk product waarvan is aangetoond dat het effectief is bij de ondersteuning van het cardiovasculaire systeem en de verbetering van de bloedsomloop. Het werkt door de wanden van de bloedvaten te versterken en ze open en soepel te houden. Hierdoor kan er meer bloed vrij doorheen stromen, wat het risico op hartaandoeningen en andere gezondheidsproblemen vermindert.