Kan een virus in kracht afnemen?

Kan een virus in kracht afnemen? Is het bijvoorbeeld mogelijk dat we over 20 jaar de gewenste groepsimmuniteit hebben behaald en dat het coronavirus zodanig is verzwakt dat het in kracht afneemt? Dat we er als het ware allemaal minder ziek van worden? Of kan zoiets niet voorkomen bij virussen...

3 jaar geleden

Het beste antwoord

Eén bepaalde versie van het CoVid-virus kan niet uit zichzelf in kracht afnemen. Door een mutatie kan het virus echter wel zwakker (of krachtiger) worden.
Er zijn tot nu toe 12.706 mutaties geïdentificeerd van het coronavirus.
SimonV
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zo als jij het stelt is niet juist. Het is niet het virus, dat in kracht afneemt, maar de immuniteit van de mensen (en dieren) die toeneemt. Het is dan wél zo, dat een pandemie door een bepaald virus zal verdwijnen (maar er zullen zeker andere virussen voor terug komen en ooit dus weer een nieuwe pandemie).