Kan een buitenlands familielid zonder geld bij verblijf in Nederland gebruik maken van medische zorg?

Het klinkt profiteerderig, maar dit bejaarde familielid heeft echt geen geld, haar Nederlandse familieleden werken hier hard maar zijn net niet straatarm, in het land van herkomst is de oorlog net voorbij en krijgt ze geen hulp.

Bestaan er mogelijkheden om haar naar Nederland te laten komen (daar is wel geld voor), en in Nederland te laten behandelen zonder dat haar familieleden daaraan failliet gaan? Een fonds o.i.d?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.terminal.nl/stichtinglos/client/JurArtDisplay.asp?jurart_id=862
misschien een medische verblijfsvergunning??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stippel: er zijn wel fondsen die dingen in die richting doen, maar dan moet er aan heel specifieke eisen worden voldaan.
Vraag eens in je lokale bibliotheek of ze de Pyttersen's almanak hebben (in boekvorm of online), daar staan alle organisaties van Nederland in en je kunt er goed in zoeken.

Het beste antwoord

als ze vanbuiten de eu komt, zal ze de kosten moeten betalen en deze weer terug halen in eigen land als ze verzekerd is..
komt ze binnen de eu en ze heeft een ziektenkostenverzekering, kan ze behandelt worden, de kosten worden direct bij haar zorgverzekeraar verhaald, alleen de medijnen zal ze zelf voor moeten schieten .

Toegevoegd na 5 minuten:
of misschien een medische verblijfsvergunning aanvragen...

http://www.terminal.nl/stichtinglos/client/JurArtDisplay.asp?jurart_id=862