Wat wordt bedoeld met stapelziekte?

Graag een simpele uitleg zonder al te veel medisch jargon.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
6.3K

Het beste antwoord

Een stapelziekte of stapelingsziekte is een algemene term om aan te geven dat het om een ziekte gaat waarbij teveel van een bepaald product in het lichaam opgehoopt wordt.

Dit kunnen "gezonde stoffen" of "afvalstoffen" zijn, maar bij elke overmaat zal het lichaam beginnen te lijden. Dit "lijden" is afhankelijk van het product dat het lichaam aan het opstapelen is.

De oorzaak is verschillend per stapelziekte. Zo zijn er enzymdefecten, genetische afwijkingen van receptoren enzoverder. Het is een veel te uitgebreide term om alle oorzaken hier op te sommen.

Maar dit geeft je alvast een idee. Om meer info te bekomen, zal je moeten aangeven om welke stapel(ings)ziekte het gaat.

Toegevoegd na 16 minuten:
Om alvast een lijstje van stapelingsziekten te geven:

- ijzerstapelziekten (hemochromatose)
- koperstapelziekten (ziekte van Wilson)
- glycogeenstapelziekten (ziekte van Von Gierke, ziekte van Pompe, ziekte van Cori, ziekte van Andersen, ziekte van McArdle, e.a.)
- mucopolysaccharidosen (syndroom van Hurler, syndroom van Hurler-Scheie, syndroom van Scheie, syndroom van Hunter, syndroom van Sanfilippo A,B,C,D , syndroom van Morquio A en B, syndroom van Maroteaux- Lamy, syndroom van Sly)
- en zoveel anderen:
--- ziekte van Gaucher
--- ziekte van Fabry
--- ziekte van Farber
--- ziekte van Schindler
--- gangliosidose
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel bizar al die minnetjes. Wilma, om wat voor stapelziekte gaat het?

Andere antwoorden (3)

Mucopolysacharidose, beter bekend als de ziekte van Hunter. 'Een zogenaamde stapelziekte waarbij de afvalstoffen in zijn lichaam zich opstapelen in de organen, weefsels en hersenen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ziekte heet stapelziekte omdat de opname van ijzer (voedingsstof ijzer) niet goed wordt gereguleerd. Dit kan leiden tot een ijzerstapeling in de organen.
Dat kan op lange termijn erg schadelijk zijn.

De ziekte wordt ook hemochromatose genoemd.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik heb nog een duidelijke bron voor je, waarin redelijk simpel bovenstaande uitgebreider wordt beantwoord.
Zie link:

http://www.bloedziekten.nl/media/476_EindverslagWilmaArts_Hemochromatose.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stapelziekte is een zeldzame ziekte waarbij de afvalstoffen in het lichaam zich opstapelen in de organen, weefsels en hersenen.
De levensverwachting ligt tussen 10 en de 15jaar.

Toegevoegd na 5 uur:
Ter verduidelijking:
Er zijn verschillende ziektes die 'stapelziekte' genoemd worden o.a. de ijzerstapeling waar T74 het over heeft, en de ziekte van Hunter die ik als antwoord gaf.

http://www.radiorg.be/ziektebeelden/ziekte-van-hunter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ammehoela die min; duidelijker en korter kan je het nauwelijks zeggen. +1!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, niet elke stapelziekte heeft een levensverwachting van 10 à 15 jaar. Toch even opletten met dergelijke uitspraken !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onderaan mijn antwoord kan je duidelijk zien dat ik het over de ziekte van Hunter heb.
Ook even opletten voor je kritiek geeft...