Mijn moeder zegt dat als je in dezelfde ruimte slaapt als waar je je was uithangt om te drogen dat je dan meer kans hebt op reuma, klopt dat?

12 jaar geleden
in: Ziekten
6.4K

Het beste antwoord

Nee, reuma krijg je niet van vocht. Maar ALS je het hebt, heb je bij vochtige lucht wel meer klachten / pijn.
In een vochtige ruimte slapen is echter voor niemand goed, maar dan voornamelijk voor de luchtwegen vanwege de verhoogde kans op (en meestal ook aanwezigheid van) schimmels.

Was in huis hangen is overigens niet alleen voor mensen maar ook voor huizen slecht. Eigenlijk kan dat alleen op een niet-geisoleerde zolder (vlak onder de pannen) of een goed geventileerde(bad)ruimte. Zeker niet in een leef- of slaapruimte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee hoor... Het is een fabeltje. Reuma is auto immuun ziekte. Je afweersysteem maakt antistoffen tegen je eigen gewrichten. De oorzaak is nog niet bekend. Maar is zeker geen nat wasgoed. Mensen met reuma hebben in vochtige omgevingen soms meer klachten, misschien dat het bakerpraatje daar vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je slaapt in de ruimte waar was te drogen hangt, wordt die ruimte te vochtig. Het vocht moet ergens blijven. Te hoge vochtigheid is niet echt gezond, en iedereen weet dat je je bij wat drogere lucht het prettigst voelt.

Er is wel een verband tussen reuma en luchtvochtigheid, maar het ligt iets ingewikkelder. Wat je moeder zegt is een soort volkswijsheid, maar hoeft niet helemaal te kloppen, omdat je niet zomaar alles om kunt draaien.

Als je keelpijn hebt, dan is een bekertje warme melk met honing zeer aan te bevelen, want dat verlicht de pijn. Maar het is niet zo, dat als je maar veel bekertjes warme melk met honing drinkt, je geen keelpijn zult krijgen, of keelpijn kunt voorkomen.

Zo werkt het ook ongeveer met reuma en luchtvochtigheid. Daar kun je het ook niet zomaar omdraaien. Het zou zo zijn, dat reumapatienten zich beter voelen in droge lucht, en hun klachten verergeren in te vochtige lucht. Maar dat houdt niet in, dat slapen in een te vochtige slaapkamer dan ook een grotere kans op reuma geeft.

Hoe het precies zit kun je hier lezen:

"Reumapatiënt heeft meer last van vocht dan kou

Koud mistig weer zou slecht zijn voor reumapatiënten en een warme droge zomer goed. Deze volkswijsheid is maar ten dele waar. Alleen de luchtvochtigheid vlak bij de huid is van belang. Daarom hebben reumapatiënten juist in de warmste zomermaanden de meeste pijnklachten.
Dat blijkt uit onderzoek van Wieb Patberg aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Patberg, die zelf reumatoïde artritis heeft, deed de metingen voor een groot deel aan zijn eigen lichaam.
(...)
Het vergelijkend onderzoek laat zien dat reumapatiënten aan het einde van de zomer de meeste pijnklachten hebben. In de wintermaanden januari en februari is de gewrichtspijn het minst. Volgens Patberg komt dat vooral door het vochtgehalte in de lucht. De relatieve vochtigheid is weliswaar het hoogst in de winter, maar omdat warme lucht veel meer vocht kan bevatten, zit er ’s zomers toch veel meer water in de lucht.
"Dat koud vochtig weer slecht zou zijn bij reuma klopt dus niet helemaal", aldus Patberg. "De stelling ‘droog is goed, ook al is het warm’ is meer van toepassing."

Bovenstaande citaat komt van deze site, en je kunt het hele artikel daar lezen.
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=2660
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
mooi verhaal alleen sluit ik me niet aan "dat je je bij droge lucht het prettigst voelt" Volgens mij is dat ook niet waar, in de winter met de cv aan hebben we allemaal last van de droge lucht, je bent daardoor ook gevoeliger voor luchtweginfecties De waarheid ligt in het midden, niet te droog niet te nat En persoonlijk voel ik me beter bij iets te nat, meer dan bij iets te droog
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amigo, ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Ook TE droge lucht is niet prettig. Bij b.v. een lange vorstperiode en dus steeds flink verwarmen, wordt het te droog in huis, en wordt het tijd om b.v. de planten eens flink water te geven, of een kletsnatte handdoek op de verwarming te leggen. (dat verdampt een beetje). Maar ik heb wel een excuus dat het er niet bij stond :-)
Ik moest schrappen in mijn tekst, omdat ik ruim boven de 2500 woorden zat, met dat enorme citaat van die professor uit Groningen. We voelen ons denk ik het prettigst bij een gemiddelde luchtvochtigheid, pakweg tussen de 35 en 65.