Kan je van coeliaki (nog zonder diagnose dus nog geen dieet) weken ziek zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
Ritsuka
10 jaar geleden
hoe kun je zeker weten dat je het hebt als er geen diagnose is gesteld?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zeg nergens dat ik het heb. Ik vraag alleen of je er weken ziek van kan zijn.

Antwoorden (1)

Jazeker. Het is een chronische aandoening. Als je er niets aan doet (dus geen dieet volgt) kun je er dus blijvend last van hebben. De klachten zijn
• buikpijn
• een opgezette buik
• diarree
• gewichtsverlies

Als je de aandoening al langere tijd hebt, dan kun je tekorten krijgen aan
vitamines en mineralen. En daardoor kun je last krijgen van:
• moeheid
• lusteloosheid
• bloedarmoede
• botontkalking
• groeiachterstand (bij kinderen)

In de bron kun je er meer over lezen.