wie leest altijd bijsluiter van medicijnen?

Als ik medicijnen van de huisarts krijg voorgeschreven zit er altijd een bijsluiter in waarop staat wat je er allemaal nog van krijgen en zo. Ik lees ze nooit en gooi ze direct weg. Zijn er meerdere mensen die dat doen of lezen jullie altijd de bijsluiter?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Alleen als ik een nieuw medicijn krijg. Ik moet wel zeggen dat het vaak barre slecht te lezen is, zulke kleine lettertjes! Gelukkig krijg je er tegenwoordig vaak een formulier bij "meer over medicijnen'"wat wat verhelderender en beter leesbaar is!
14 jaar geleden

Andere antwoorden (32)

Als ik ergens van twijfeld, na het gebruik.
Dan lees ik wel èèns door...
Dus niet altijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik lees ze altijd, maar dan alleen de belangrijkste dingen, wat er bijv. allemaal in zitten voor stoffen dat lees ik dan weer niet, maar de bijwerkingen wel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lees de bijsluiter altijd door. Dat ding zit er namelijk bij voor mijn eigen veiligheid.

De arts of de apotheek kunnen (onwaarschijnlijk, maar het kán) een fout gemaakt hebben en me een middel hebben gegeven dat niet voor mij geschikt is of dat bedoeld is voor een andere aandoening.

Het middel kan een wisselwerking hebben met andere (zelfzorg)medicijnen en/of alcohol.

Het middel kan invloed hebben op mijn vermogen om veilig een auto te besturen. (Al zit er dan als het goed is, een opvallende sticker op het doosje.)

Het kan bij bepaalde bijwerkingen belangrijk zijn om direct een arts te waarschuwen.

Ik zit niet te wachten op een Darwin award, ik lees altijd de bijsluiter, en gooi hem al helemáál niet weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies! +1
Ik lees de bijsluiter ook nooit. Omdat ik gezond ben en daarom nooit rekening hoef te houden met het gebruik samen met andere medicijnen en/of moet opletten met bepaalde aandoeningen. Als ik lees wat de bijwerkingen van medicijnen zijn realiseer ik me te vaak dat je er ook heel ziek van kan worden. Daarom lees ik ze niet en bel ik de dokter zodra een van de bijwerkingen optreed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij nieuewe medicatie lees ik altijd de bijsluiter. Ik gebruik nogal veel zware medicatie door elkaar heen. Ik wil altijd graag weten of mijn lichamelijk toestand een resultaat van mijn ziekte is, of een bijwerking.

Op dit moment krijg ik geen nieuwe medicatie meer, en lijkt alles goed op elkaar afgestemd zonder vervelende bijwerkingen. Nu dus alleen herhaalrecepten, dus lees ik niet meer de bijsluiter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lees altijd de bijsluiter, omdat je moet weten wat je gebruikt. Je moet namelijk zelf beoordelen of jij denk dat jij dat medicijn nodig hebt, en dan kan je niet zonder dat je weet wat je hebt.
Daarnaast kan het zijn dat je een verkeerd medicijn krijgt voorgeschreven of meekrijgt, dat moet je toch ook voorkomen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lees de bijsluiter om te weten hoevaak en hoeveel je het mag gebruiken en wanneer het beter is om het niet te doen ivm andere medicijnen of allegerische reacties. Als je kijkt naar de bijverschijnelen dan word je vaak nog zieker. Die staan vaak alleen in de bijsluiter zodat de fabrikant zich kan "indekken" (is mij eens verteld)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kijk het globaal door, zodat ik niet verrast wordt door eventuele bijwerkingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lees altijd de bijsluiter als ik voor het eerst een bepaald medicijn krijg. Bovendien bewaar ik alle bijsluiters, op alfabet. Zo weet ik ook nog eens welke medicijnen ik ooit gehad heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik pluis de bijsluiters altijd uit, zowel voor mij als voor m'n dieren.
dan weet ik wat ik mogelijk kan verwachten aan bijwerkingen, hoe ik de medicijnen moet gebruiken en bewaren enz.
ik bewaar ze in een aparte map, zodat ik het altijd nog eens na kan lezen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Ik lees de bijsluiter ook .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lees de bijsluiter bijna nooit,omdat ik ook geen tabletten nodig heb,behalve een jaar geleden toen ik een anti bioticakuur had,toen heb ik hem van a tot z doorgelezen ,en het aantal bijwerkingen daar schrik je van,maar gelukkig geen last van gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet altijd. Alleen als ik nieuwe medicijnen krijg voorgeschreven.

Lies
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lees ze altijd helemaal. Gewoon voor de zekerheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lees ze altijd! Vooral mensen die al een aandoening hebben, en/of al medicijnen slikken moeten dit doen. Het systeem is niet waterdicht, zeker niet. Ik heb wel eens medicijnen gekregen waarop de kans op een hartinfarct met 96% (!) vergroot als ik ze samen neem met mijn andere medicijnen... niet zo goed dus. Je moet altijd doorlezen, ook bijvoorbeeld of je wel de goede medicijnen hebt: op de bijsluiter staat ook een uitleg van het uiterlijk van de medicijnen. Een fabrieksfout is zo gemaakt!
Ook bijv. een familielid met kanker kreeg medicatie voor de symptomen, bleek ze verkeerde medicijnen gekregen te hebben waardoor ze, na 4 weken deze medicijnen te slikken, er ook nog eens een maagbloeding bij kreeg.

Hoeveel tijd kost het nou om zoiets te lezen?
Een foutje is zo gemaakt, zeker als je al andere medicijnen slikt en/of een andere aandoening hebt moet je op je hoede izjn...maar niet alleen dan. Vroeger kreeg ik wel eens de hoeveelheid die voor mijn leeftijd/lengte/gewicht niet acceptabel was, waardoor mijn lever van slag zou raken als ik ze had geslikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lees hem wel, want dan voel ik me een verstandig en volwassen mens. Maar vervolgens beeld ik me wel alle bijwerkingen in die ik heb onthouden... Daar gaat mijn zelfbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lees ze niet. Als ik ze in het verleden wel eens last werd ik van te voren al zieker van alle bijwerkingen die je zou kunnen krijgen. Dus ik neem gewoon aan dat de huisarts iets goeds voorschrijft en de apotheek het medicijn checkt of het met andere medicatie kan.

Mijn dochter daarintegen (15 jr.) leest de bijsluiters wel aandachtig door. Je zou kunnen zeggen dat zij verstandiger is als ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lees altijd de bijsluiter, gebruik meerdere mdicijnen en heb al eens gehad dat deze elkaar tegenwerken.
En altijd kijken hoe je ze in moet nemen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik lees altijd de bijsluiter ,maar heb daar altijd weer spijt van ,omdat je van de bijverschijnselen niet vrolijk wordt.Stel dat je een lastig bijverschijnsel krijgt weet je in elk geval waardoor het komt.Maar meestal komt dat ook wel weer goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik lees altijd de bijsluiter. Ook een apotheker kan fouten maken en je bijvoorbeeld een medicijn meegeven die totaal niet geschikt is voor de aandoening of die verkeerd reageert in combinatie met eventuele andere medicatie. Dit kan gevaarlijke situaties tot stand brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik lees de bijsluiter altijd helemaal van nieuwe medicijnen (van herhaalmedicijnen niet altijd).Ik heb ook de apotheek wel eens gebelt omdat ik iets wat in de bijsluiter stond niet begreep of vertrouwde.
Ik kan niet alle medicijnen goed verdragen en ben voor sommige allergisch dus ik let goed op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja Dutcheese
Ja, ik lees ze. Al word je vaak wel een beetje bang van al die enge bijwerkingen, die er gemeld staan. Ik heb begrepen dat dit test resultaten zijn en dat het wel eens een enkele keer voorkomt dat iemand zo`n bijwerking heeft. De producent meldt dat dan in de bijsluiter, zodat hij achteraf niet aansprakelijk gesteld kan worden voor eventuele bijwerkingen en op moet draaien voor de kosten en om te voorkomen dat hij schadeclaims aan zijn broek krijgt. Tegenwoordig kun je ook op internet heel goed de bijwerkingen en wisselwerkingen met andere medicijnen vinden, dus het papiertje bij de pillen is niet echt nodig meer en zit er alleen voor de vorm. Verstandig is het denk ik wel om toch even zelf te kijken. Je mag er misschien wel van uit gaan dat je huisarts je niet zal willen vergiftigen maar hij of zij is ook maar een mens evenals de apotheker. En soms maken die fouten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lees altijd de bijsluiter door, zo ben ik goed voorbereid wanneer er zich eventueel bijwerkingen openbaren. Scheelt een heleboel paniek wanneer je je tijdens het gebruik van de medicatie niet zo lekker voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lees het alleen als het een nieuw medicijn is of als in de bijsluiter staat dat het een vernieuwde versie is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik lees de bijsluiter ook nooit, maar gooi hem ook niet direct weg, voor het geval dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ikke
Ik ken mezelf langer dan vandaag... het gebeurd me al vaak genoeg dat ik de shampoo en de zeep omwissel onder de douche, moet er niet aan denken wat voor interessante gevolgen de medicijnkast kan hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal lees ik de bijsluiter wel even door, vooral als het een medicijn is dat ik nog nooit eerder gebruikt heb. Voor mijn kinderen lees ik het zeker door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De doctor, de apotheek, de keuringsdienst voor geneesmiddelen, ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lees het altijd door..
Je weet nooit, je kan beter altijd overal op voorbereid zijn. ;)

Groetjes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik lees ook altijd eerst de bijsluiter vooraleer ik iets inneem. dan weet ik ook al aan wat ik me eventueel als bijwerking kan verwachten.