Hoe werkt de aanmaak van nieuwe cellen?

Wat zorgt ervoor dat er nieuwe cellen worden aangemaakt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Nieuwe cellen ontstaan door celdeling. Via het proces van mitose ontstaan twee ‘dochtercellen’, die dezelfde (en evenveel) chromosomen hebben als de originele cel.

De celcyclus wordt gereguleerd door de opbouw en afbraak van cycline en Cdk eiwitmoleculen.

Verschillende factoren kunnen deze opbouw en afbraak beïnvloeden, waaronder temperatuur, celgrootte, aantal cellen in de omgeving, ph-waarde en beschikbare voedingstoffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord

Andere antwoorden (2)

Je DNA wordt eerst afgelezen en zo komen de juiste voedingsstoffen voor de aanmaak van nieuwe cellen. Als het juiste hormoon aanwezig is kan de celdeling beginnen.
Celdeling: interfase, profase, metafase, anafase, telofase+cytokinese en interfase. Ik heb 2 bronnen die wel handig zijn om dit beter te begrijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je lichaam bevat veel organen en elke orgaan bevat veel cellen en elke cel is gegroeid door verdelen in meerdere cellen en je lichaam als het gezond is , is verantwoordelijk van verdelen je cellen door metabolism van je voedsel en de oxygen je inademen en outademen