Wat kan ik doen aan mijn piekerprobleem?

Heb verschillende tips gekregen zoals: afleiding zoeken, het van me af schrijven, mezelf een kwartiertje gepieker geven en daarna stoppen, denkfouten herkennen enz. maar niks helpt!
Het gebeurt vaak in bed als ik tot rust kom, dan gaat alles malen, malen en malen. Ik weet dat ik er niks aan kan doen op dat moment. Dat zeg ik dan ook tegen mezelf. Ik probeer het realistisch in te zien. Als ik het van me afschrijf, heb ik het EN op papier (pc) EN in mijn hoofd. Dat is dus ook geen oplossing. Als ik ga lezen, gaan mijn ogen over de regels maar het dringt niet tot me door wat er staat, omdat ik aan het nadenken ben. Als ik er uit ga voor een kopje thee en even afleiding zoek, begint alles weer van voor af aan. Een afleidende activiteit helpt dus ook niet. Ik blijf nadenken. Af en toe zeg ik wel eens dat ik met hersenstukje wat piekert, eruit wil hebben, zodat het stopt maar dat kan natuurlijk niet. Ik zou een jointje kunnen gaan roken maar dan vlucht ik in "drugs"wat ik ook niet wil. Ik weet wat ik fout doe maar ik kan het (tot nu toe..) niet veranderen!
Alvast bedankt.

P.s. Ik heb een stoornis waarvoor ik al verschillende cursussen en therapieën heb gehad. Ik heb nu nog individuele gesprekken en wil voorlopig niet WEER aan een cursus beginnen omdat ik zooo word geconfronteerd hoe het volgens de Mediant moet, dat ik zowat niks meer spontaan kan doen want achter alles zit wel weer een regeltje, een foutje en een trucje. Ik wil ook gewoon mezelf kunnen blijven.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Tja, ik herken dit probleem heb zelf met een burnout te doen. Dus piekeren, en nog eens piekeren, wat ik jou zou adviseren is in bed op je rug gaan liggen, en proberen te ontspannen, begin aandachtig met je ademhaling en luister naar je regelmaat van de ademhaling. Je begint van uit je buik, leg bewust een hand op de buik en adem diep door je buik en blaas je ademhaling door de mond uit. Concentreer je alleen op je ademhaling en nergens anders op. Dit zal in het begin moeilijk gaan, en het zal de eerste keer ook niet lukken, maar blijf dit proberen. Alleen denken aan de diepe ademhaling. Ik spreek uit eigen ervaring. Maar ieder individu is natuurlijk anders Sterkte er mee.

Dit is een erg lastig probleem, ik heb hier zelf af en toe ook last van. Dan lig ik in bed maar te denken over van alles en nog wat, soms gaat het nergens over. Ik merk dat dit bij mij gebeurd wanneer ik geen tv heb gekeken voordat ik ga slapen. Ik kijk nu voordat ik ga slapen TV en wanneer ik echt moe ben doe ik de tv uit, ik val dan meestal wel snel in slaap. ik hoop dat het helpt!

Wat ik me in dit geval afvraag is of je piekeren voortkomt uit je stoornis. Je schrijft niet om wat voor stoornis het gaat en ook niet waarover je piekert. Je schrijft zelf al dat je heel goed weet welke technieken er zijn om het piekeren (tijdelijk) te stoppen. Daar kan ik je dus niets meer leren. Wat misschien wel interessant is, is om te kijken waarover je piekert, of dat over realistische zaken gaat of juist over dingen die eigenlijk helemaal niet kunnen gebeuren. In het eerste geval is het van belang dat je de oorzaak (het probleem dus) aan gaat pakken en zorgt dat het opgelost wordt, zodat je niet meer erover hoeft te piekeren. In het tweede geval is het toch een kwestie van volhouden van een bepaalde techniek, die je leert om op een andere manier met zaken bezig te zijn. De truc van de verschillende technieken die je noemt is dat ze niet door elkaar werken. Kies er eentje, pas die weken en weken achter elkaar toe en kijk of er verbetering is. Mocht het piekeren over onrealistische zaken gaan, dan is het erg belangrijk dat je dat steeds tegen jezelf zegt: "Het heeft geen nut om erover te denken, het kan toch nooit gebeuren.". Dit moet je dan echt weken voor jezelf herhalen, iedere keer als je merkt dat je gaat piekeren. Blijven oefenen, tot het spontaan gaat (zei mijn moeder altijd). Kan je therapeut, bij wie je de individuele gesprekken hebt, je geen handvatten geven om iets dergelijks op te starten?

Alle piekeren maakt je slechter dan voordat je aan het piekeren begon, dus als je ziet dat je er alleen maar slechter van wordt, laat je het gewoon uit je hoofd... (ik heb je toevoeging niet gelezen, sorry, maar ik denk dat ik de spijker al op zijn kop sla zonder dat ik alles gelezen heb) Laatste zin las ik wel: Jij wil jezelf kunnen blijven, JIJ KUNT NOOIT EEN ANDER ZIJN, dus jij bent en blijft altijd jezelf... je vrijheid kun je wel kwijtraken dat is wat anders...

Pf de meeste opties die je hebt, heb je al genoemd. Ik weet niet precies waarover je piekert? Als het dingen zijn waar je iets aan kan doen, dan is de uiteindelijke oplossing dan ook om ze op te lossen. Als het veel werk is maak je een planning met wanneer je wat gaat doen. Probeer meer in oplossingen en acties te denken, en minder in problemen en hindernissen. Ik heb zelf gelijksoortige problemen gehad en kwam er achter dat ik zoveel piekerde, en het zo hard wegstopte dat ik zo ongeveer vergeten was dat ik ook in actie kon komen..

Ik schrijf het op een papiertje, kijk er realistisch naar, gum weg wat niet realistisch is(vaak denk je 's avonds niet helder) en scheur de rest in stukjes.

Moeilijk lijkt me dit! Ik zou als eerste het advies geven om te leren mediteren. Maar zie dat je al van alles en nog wat hebt geprobeerd. Wat ik weet wat wel heel goed kan werken is ophouden met te bedenken dat je zoveel piekert! Want zolang jij dit bevestigt voor jezelf, zal het zo blijven! Begin eens met tegen jezelf te zeggen;'Eindelijk heb ik rust in mijn hoofd.' Gebruik vooral het woord piekeren niet meer!!! Want dan hou je het in stand. Wanneer iemand denkt ik ben niet meer depressief, blijft het woord depressief hangen, terwijl dit uit je systeem moet. Wanneer je steeds herhaaldelijk tegen jezelf zegt; Eindelijk heb ik rust in mij hoofd, wordt het mogelijk rustiger. Dat is de kracht van positief denken. Dit is dus iets wat jij jezelf aan kunt leren en waarbij je geen therapeut nodig hebt. Hoop dat je in ieder geval iets vindt om rust te vinden. Succes en sterkte!

Je zou, als je weer aan het piekeren slaat en het niet nodig is òm te piekeren, telkens één zin kunnen zeggen. Die kun je of hardop of in gedachte zeggen, net wat jij prettig vindt: "NEE, NU niet" en concentreer je dan op je ademhaling, hoe diep je ademt, of je vanuit je buik of vanuit je borst ademt.. Telkens als je weer zo'n pieker gedachte krijgt, zeg je die zin, je 'dwingt' dan je gedachte/ je zelf, om niet te piekeren op dat moment. Mij heeft het op deze manier, al menig maal geholpen. Probeer het en hou het vol, telkens weer.

Vervelend probleem. Ik heb het zelf in mindere mate ook en wat mij heeft geholpen is in alle rust je gedachten te gaan monitoren. denk aan wat je volgende gedachte zal gaan zijn en als je je daar op blijft concentreren blijkt dat er dan geen gedachtes meer komen omdat je bewust bent. ik heb het boek van Eckhart Tolle gelezen De kracht van nu+ Een nieuwe aarde,hierin leer je om overtollige gedachtes te verminderen en hier bewust van te worden,echt een aanrader!

Probeer je een plek voor te stellen waar je het liefst zou willen zijn ..... oefening baart kunst .... probeer die plek elke keer als je in bed ligt op te roepen. Misschien dat je er een foto van hebt. Dat je er even naar kunt kijken en blijf denken aan dat beeld. Het vergt enig consentatie. Daardoor ontwikkel je ook je consentratie, blijf denken aan dat plaatje jou lievelings plekje .Train je zelf, ik wens je succes.

Wat wellicht kan helpen is alleen gedachten volgen waar je wat aan hebt. Stel vast of het vruchtbaar is.....zo niet dan neem je de macht over je hersenen over en stop je het kijken naar die gedachten. Het denkproces is (als het ware) de spijsvertering van de mentale invoer. Het denkproces volgt graag bekende paadjes, vandaar dat je eindeloos dezelfde denkpaadjes kunt volgen. Maar je hoeft er niet naar te kijken, je hoeft je er niet van bewust te zijn. In het denken gebeurd een heleboel waarvan je je niet bewust bent, waardoor je bijvoorbeeld ineens het antwoord weet op een probleem. Dus volg van je denken alleen dat wat interessant is.

Lange vraag, en heeeele lange antwoorden. :) Maar als je eenmaal tot rust komt als je in bed ligt, en dan gaat piekeren, lijkt me iets goeds. Eindelijk rust in je hoofd, en eindelijk tijd om alles te verwerken, en dan is het pieker tijd. :( Tot dat alles uit gepiekerd is. Je moet het vooral niet weg stoppen, maar het een plaats geven waar het geen kwaad doet.

Beste Sasha, laat je laatste zin het vertrekpunt zijn in de te voeren gesprekken. Niks moet. Moeten is datgene opvolgen wat de ander goed dunkt of voorschrijft en niet datgene is waar jij je beter bij gaat voelen. Ook jij mag in (therapie) de gesprekken aangeven wat jij wil! Het gaat om jou en jij wilt weer met jezelf door een deur. Kom voor jezelf op. PS ook mijn laatste zin heeft veel met jou te maken. Los die onzekerheid (angst) en laat jezelf zien.

Ik heb hier ook erg last van. Ik kon alleen nog maar heel druk bezig zijn om niet te hoeven malen. Ik slik nu anti-depressiva (citalopram), dat helpt goed. Morgen begin ik met een cursus mindfullness.

Een ander kan natuurlijk nooit invoelen wat jij ervaart. Ik weet natuurlijk niet wat voor cursussen en therapieën je hebt gehad en door wie gegeven. Misschien is het een idee om eens naar een erkende gedragstherapeut te gaan.

Je weet niet wat je fout doet. Dikke kans dat het dan geen fout is. Wat het dan wel is, levert onzekerheid op. Misschien kan je met die onzekerheid niet door? 't Leven is nou eenmaal niet perfect, en iedereen die je anders verteld liegt (of kan zelf slecht tegen onzekerheid en heeft zo manieren gevonden die hem of haar troost bieden).

Ik heb niet gelezen wat de anderen hebben geantwoord, misschien komt er iets dubbels: Stel jezelf ten eerste de vraag hoe groot je probleem is. Want iedereen heeft zijn/haar eigen manier om in het leven te staan, en piekeren kan daar een onderdeel van zijn. Als je er 's avonds last van hebt kun je met jezelf afspreken om het iets minder te doen; helemaal niet meer doen dat zou (zoals je indirect aangeeft) ook niet bij je passen. Begin niet te moeilijk, maar begin bijvoorbeeld met 5 minuten minder piekeren, of alleen piekeren als je nachtlamp aanstaat. Ten tweede is het een echte aanrader om niet in bed te gaan liggen met het idee dat je straks gaat piekeren. Die gedachte is misschien wel realistisch, maar hij is niet effectief en doet jou schade aan. Veel nadenken, ook tijdens het lezen, is een veelvoorkomend probleem. Dit zit in de menselijke aard en in de grondbasis is er niets mis mee, zolang het probleem maar niet tot boven je hoofd gaat groeien. Jij bent degene met controle over je gedachten; veel mensen zijn geneigd om die macht aan hun gedachten te geven. Met hulpmiddelen als schrijven of thee zou ik zeker blijven experimenteren! Dat kan ontzettend leuk zijn om te doen, en als je daar een beetje geoefend in bent dan heb je daar later altijd nog plezier van wanneer je iets meer houvast nodig hebt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan joggen, schilderen, muziek luisteren, etc. Tot slot is dit ontzettend belangrijk: wat wij (of de Mediant) ook zeggen; jij bent ook degene die moet besluiten dat je het helemaal zat bent en dat je er vanaf nu iets aan gaat doen. Zo werkt dat met alles wat je doet, dus de uitdaging lijkt misschien groter dan dat hij is. Succes, en blijf verder vooral genieten van je gedachten! Toegevoegd na 7 minuten: De tweede vraag: Ben je bereid om jezelf iets aan te doen? Iets wat tegen je natuur in ligt uit te voeren? Want hoe pijnlijk of frustrerend het ook is: als je je doel wilt bereiken dan zul je actie moeten ondernemen. Als je bang bent om je spontaniteit te verliezen dan zal dit in het begin vooral moeilijk zijn. Maar je kunt van me aannemen; hoewel die minder op de voorgrond zal komen zul je het absoluut behouden. Het is niet het een of het ander. De vraag is wie je prioriteit geeft, zodat jij ook weer verder kunt, na 10 jaar.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100