Kan je pas 's nachts last krijgen van tillen overdag?

Vanochtend vroeg, rond een uur of zes, werd ik wakker met een vreselijke pijn in de onderrug. Ik kon mezelf geen houding geven, alles deed pijn. Na een tijdje trok het gelukkig een beetje weg, zodat een rechte rug houden nog wel te doen was.

Nu had ik overdag wel getild (20kg voerzakken) van de pallet op een kar, en daarbij (hoorde ik later van pa) een hele foute draai/til gebruikt. Kan de pijn 's nachts komen van iets overdag, terwijl je er dan nog helemaal niets van doorhebt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De spieren in je rug zijn betrekkelijk klein en zwak.
De belangrijkste zitten links en rechts van je ruggengraat onder in de rug.
Deze spieren worden betrekkelijk weinig intensief gebruikt.
Moet je iets zwaars van een pallet tillen, dan bukken de meeste mensen en tillen dan op en draaien vaak half gebukt met de last in hun handen.
Hierbij gebruik je ineens spieren die normaal weinig te doen hebben.
Als deze getergde spieren s'nacht tot rust komen, gaan ze ploseling krimpen, wat de pijn veroorzaakt,
dat kan zo erg zijn, dat je dagen niet kan lopen.

De meeste mensen tillen met hun rugspieren!
Onze beenspieren zijn echter veel sterker en er op berekend om zware dingen te tillen.
Dus bij het optillen van een zware zak vanaf een pallet, zak je eerst wat door je knieën heen, pak de zak vast en strek daarna je benen.
Dan til je dus met je sterke beenspieren en niet met je rug, zo zou je altijd moeten tillen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor het verhelderende antwoord.

Andere antwoorden (5)

Ja klopt, spierpijn ontstaat pas bij totale ontspanning, vandaar...

Het is helemaal juist wat je vader zegt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut! Wat jij beschrijft komt heel vaak voor.
Ontzie jezelf de komende tijd, *niets* tillen en als je al wat moet optillen doe het vanuit je benen.
En hopen dat het niet verergert...
14 jaar geleden
Ja hoor dat kan.
Of je nou een verkeerde houding of een foute draai heb getilt maak niet zo veel uit.
Spierpijn krijg je later te voelen.

Is ook hetzelfde als je bv voor het eerst heeft getraind. en volgende dag heb je allemaal spierpijn...

Is geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat je later pijn krijgt omdat de spieren zich niet meer kunnen ontspannen door de overbelasting dat klopt.
Er zitten veel afvalstoffen in de spieren, (verzuurd) en dat levert de pijn op en moet eerst opgeruimd worden. Dat duurt een paar dagen. Goed blijven bewegen is een must.
Hopelijk heb je nu ook in de gaten dat je niet ongestraft dit gewicht kunt verplaatsen.
Beterschap.
Liesbeth
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt. Zodra je ontspant gaat de spier zeer doen. Je kunt een hete douche nemen, en voorzichtig en zo ontspannen mogelijk bewegen, om de doorbloeding weer op gang te helpen.

Verder gewoon warm houden en rustig aan doen. T heeft even tijd nodig om weer te genezen. Dag of drie schat ik.