Moet je anderhalve meter houden na coronavaccinatie?

Als je bent gevaccineerd, is het in principe toch zo dat je al antistoffen hebt aangemaakt en immuniteit hebt opgebouwd? Waarom moet je dan nog steeds anderhalve meter aanhouden? Ik ga niet straks alle regels overboord gooien hoor, was gewoon benieuwd naar de reden daarachter.

3 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Er is namelijk nog niet aangetoond dat je na vaccinatie zodanig immuun bent dat je niet meer besmettelijk bent voor anderen.
3 jaar geleden
TurfGraver
3 jaar geleden
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/vaccins/vragen-en-antwoorden-coronavaccin/pfizer-biontech/kan-iemand-die-gevaccineerd-is-toch-iemand-anders-besmetten
Thecis
3 jaar geleden
@Turfgraver
Dank voor de aanvulling met link.
Het vaccin beschermt de gevaccineerde persoon tegen het virus. Maar het is nog niet met zekerheid vastgesteld, dat een gevaccineerde persoon een ander ook niet meer kan besmetten. Dus als jij straks ben gevaccineerd zou het zo kunnen zijn, dat jij wel het virus bij je draagt, zonder dat je daar ziek van wordt, en dan kan je een ander besmetten, die misschien nog niet is gevaccineerd. Dus ook na vaccinatie is het raadzaam om je aan de maatregelen te houden, die het RIVM heeft opgesteld.
Daarnaast is het zo dat de vaccins, die nu worden gebruikt en die eraan komen, geen 100% zekerheid geven. Het vaccin, dat nu in Nederland wordt gebruikt tegen COVID-19, geeft een zekerheid van 95%. Dit betekent dat, volgens de kansberekeningen, van iedere 100 mensen die met dit vaccin worden ingeënt er 5 zullen zijn, waarbij het vaccin niet of niet volledig zal werken. Dus ook voor je eigen veiligheid is het belangrijk dat je die 1,5 meter in acht blijft houden. Ik hoop het niet voor je, maar als jij toevallig bij de 5% hoort, waarbij het vaccin niet goed werkt, dan wil je toch niet alsnog besmet raken.
Hoe meer mensen in Nederland ingeënt zijn, hoe groter de kans is dat veel maatregelen, waaronder mondkapjesplicht en 1,5 meter afstand houden, zullen worden versoepeld of verdwijnen. Maar tot die tijd is het nog even volhouden.