mijn zusje gaat binnenkort voor een borstvergroting naar een kliniek in België. daar is deze ingreep nl veel goedkoper dan in Nederland. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
betaal je zoveel belasting over implantaten dan?
het scheelt nl meer dan 1000 euro!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien omdat België bekend staat als een van de slechtste plastische chirurgie praktijken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is dat zo?
ook in Duitsland is het veel goedkoper dan in Nederland, maar dat is bij mijn zusje vandaan veel verder rijden, vandaar België.
Op verschillende fora (oa het borstenforum)lees ik ook veel positieve verhalen over de klinieken in België.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of dát de reden is van het prijs verschil, maar onder andere België, en een aantal oost Europese landen, staan wel bekend om de aantal fouten die de chirurgen maken.

Het beste antwoord

Volgens een ander forum (zie bron) zou een Belgische chirurg hebben aangegeven dat het vooral met de belastingwetgeving te maken heeft.

Tarieven voor medische ingrepen zijn sowieso anders in België. Omdat mensen daar vooral zelf hun ziektekosten moeten betalen, vermoed ik dat ze daar niet - zoals hier - met DBC's werken. Door ons DBC-systeem, waarbij je een vast bedrag betaalt voor een behandeling die bij een bepaalde diagnose hoort, krijg je de aparte situatie dat iemand die meer kosten maakt voor dezelfde behandeling, net zoveel kost als iemand die minder kosten maakt. Als je dus voor behandeling X naar het ziekenhuis gaat, maakt het in kosten voor de verzekeraar niet uit of je nog extra foto's moet laten maken, of dat er bepaalde complicaties zijn die weer behandeld moeten worden. Dat betekent dat als je in het buitenland eenzelfde ingreep laat doen, het voor kan komen dat je veel minder betaalt dan in Nederland, maar ook dat je veel meer betaalt dan het hier zou hebben gekost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel!
het stelt me in elk geval gerust dat het niet om de kwaliteit gaat.

Andere antwoorden (1)

In Belgie is het inderdaad voordeliger, omdat de artsen daar lagere loonkosten rekenen. Ook de huur van operatiekamer e.d. is goedkoper dan in Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het heeft dus niets te maken met de kwaliteit van de implantaten?