Waardoor ontstaat een schimmelnagel?

Heb (helaas) een schimmelnagel gekregen.
Wat kan hier de oorzaak voor zijn?
Je hoort hier steeds meer van.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Er zijn een aantal situaties waarin de kans op schimmelnagels verhoogd is.

Ontstaan
In onze leefomgeving zijn veel schimmels aanwezig en iedereen komt ermee in aanraking. Meestal hebben we er geen last van omdat de nagel dik genoeg is om de schimmel buiten te houden. Wanneer de nagel echter beschadigd of langdurig vochtig is, vermindert de kwaliteit van deze bescherming. De schimmel kan de nagel binnendringen en een infectie veroorzaken.

Bevorderende factoren
Er zijn een aantal situaties waardoor de kans op het krijgen van een schimmelinfectie wordt vergroot.

Aanleg
Niet iedereen is even gevoelig voor schimmelnagels. Het is gebleken dat aanleg een belangrijke rol speelt. Mensen die ooit een schimmelnagel hebben gehad, hebben een grote kans het nogmaals te krijgen. Ze hebben er aanleg voor.

Warmte en vocht
Schimmels voelen zich het prettigst in een vochtige en warme ruimte. Alle factoren die de voeten warm en vochtig maken, verhogen de kans op een schimmelnagel. Vaak is het zo dat er naast een schimmelnagel ook sprake is van een schimmelinfectie van de huid tussen de tenen.

Gebruik van medicijnen
Geneesmiddelen die de afweer verminderen zoals antibiotica, corticosteroïden (prednisolon) of middelen tegen kanker, verhogen de kans op een schimmelnagel.

Verspreiding
Schimmelnagels zijn niet erg besmettelijk. De afgebrokkelde nagelschilfers bevatten schimmeldeeltjes die een nieuwe infectie kunnen veroorzaken. In de praktijk duurt het echter jaren voordat bij dezelfde persoon meerdere nagels zijn besmet. Schimmelnagels worden zelden van de ene persoon op de andere overgedragen. Wel kan de schimmelnagel de huid tussen de tenen makkelijk infecteren en andersom kan de huidschimmel een nagelschimmel veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi uitgebreid uitgelicht!

Andere antwoorden (2)

door een infectie van een schimmel bacterie die bijv. in het zwembad zitte als jij er dan met je blote voete overheen loopt krijg je een schimmelnagel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is mij gelukt na het gebruik van antibiotica op diverse plaatsen o.a. op 3 teennagels schimmel te krijgen. de andere plaats zal ik maar niet benoemen, maar het is absoluut niet prettig daar een schimmelinfectie te krijgen.