Hoe kan je een alcoholist helpen?

Ik stel deze vraag naar aanleiding van iemand die mij heel dierbaar is, maar problemen heeft met de alcohol. Zij drinkt al jaren, maar sinds 2 jaar is het sterk verergerd.

ze begint de mensen om haar heen te verliezen doordat zij op feestjes zodanig overmatig drinkt dat zij niet meer wordt uitgenodigd. Ze wilt nergers meer mee naar toe als het niet mogelijk is om alcohol te drinken. Ze verzint dan allerlei smoezen om niet mee te hoeven.

Ze begint haar vriend kwijt te raken doordat hij het niet meer aan kan. Ze duwt hem weg en zegt dat hij niks meer met haar wilt doen terwijl zij nergens naar toe wilt.

Mensen willen niet meer langs komen, omdat ze elke avond dronken is. Ik wil haar niet in de steek laten en haar graag helpen. Ik wil haar laten zien dat ze nu echt moet stoppen met de alcohol, omdat ze alles kwijt raakt als ze zo door gaat. Weet iemand hoe je iemand kan helpen om van een alcohol verslaving af te komen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij is er een soort paddestoel, als je die eet en daarna drinkt moet je overgeven.
Een soort negatieve ervaring houd je er aan over.
Zo leer je het wel af om te drinken.
http://deepfreezer1.blogspot.com/
Daar kan je verschillende paddestoelen vinden die slecht reageren met alcohol.
LET OP! Sommige kunnen erg giftig zijn met alcohol ipv enkel overgeven. Anders kan je alcohol ook een nare ''bijsmaak'' geven bijv. heel veel suiker/zout erin gooien.

Antwoorden (10)

Je kunt hulp zoeken bij een afkickkliniek, dat lijkt mij persoonlijk een goede oplossing. Als je even googled vind je zat: trefwoord: alcoholkliniek.

Ik denk niet dat je diegene met alleen praten helpt, ik denk dat hierbij echt professionele hulp nodig is.

Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt, ik ga even op google kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan hoor!
En heel veel succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afkickklinieken zijn vaak op commerciele basis. Neem dan liever contact op met het CAD.
Alcohol en drugsproblemen kunnen vaak jarenlang duren zonder dat iemand er iets van zegt. De problemen worden alleen maar groter en groter. Soms zie je dingen door de vingers of neem je iemand in bescherming omdat het verder wel een leuke vriend is en hij of zij het ook niet expres doet. Eigenlijk help je iemand daar niet mee, hoe eerder er gesproken wordt over het probleem, hoe sneller er ook hulp kan komen.

Help hulp zoeken
Soms is de drempel om hulp te zoeken erg hoog. Mensen schamen zich en vinden het moeilijk om tegen een vreemde over hun problemen te praten. Door samen naar de huisarts of vertrouwenspersoon te gaan, wordt het vaak makkelijker om hulp te vinden. Op internet valt tegenwoordig ook veel hulp te vinden. Er zijn online zelfhulpprogramma’s en ook online behandelprogramma’s. Aan deze programma’s kan anoniem meegedaan worden. Zie ook alcoholdebaas.nl of watwiljijmetwiet.nl. Verder kun je informatie krijgen bij Instellingen voor Verslavingszorg bij jou in de regio, deze kun je vinden via alcoholinfo.nl.

Leeswonder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt, ik zal is kijken op de websites.
Ik heb hetzelfde met mijn broer, helaas. Ik zou eens beginnen om haar huisarts te bellen en de situatie uit te leggen. Die kan dan misschien een bezoek aan haar brengen om te kijken hoe erg de situatie werkelijk is en dan misschien stappen ondernemen. Een opname ofzo. Ik weet niet hoe ze voor de rest functioneert ... werkt ze nog, zorgt ze nog voor zichzelf? Ik wil je niet ongerust maken maken maar mijn broer eindigde uiteindelijk op de Intensive Care .... Sterkte
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze werkt gelukkig nog wel, maar ik merk dat het voor haar steeds moelijker wordt om te gaan werken. Ik wil voorkomen dat het erger wordt en haar nu echt helpen. Ik zal is kijken of ik contact kan opnemen met haar huisarts.
MissBiggie
13 jaar geleden
Goed zo meis :) Sterkte
zolang ze zelf niet toegeeft dat ze alchol verslaaft is zal het moeilijk zijn om haar te helpen want je kunt haar niet zomaar naar een afkick centrum brengen want dat gaat meestal op vrijwillige basis probeer haar te overtuigen dat ze hulp nodig heeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De partner speelt een grote rol bij verslaafden. Vaak houden zij de verslaving in stand doordat ze vanuit liefde handelen.

Je zou eens met haar partner kunnen praten en hem uitleggen dat zij niet in staat is om haar problemen op te lossen en dat hij haar juist daarbij kan helpen om samen hulp te zoeken.

Jij kunt je vriendin helpen door niet over haar verslaving te praten, maar haar (als ze nuchter is) mee te nemen ergens naar toe en gewoon gezellig kletsen. Je kunt daarbij vragen stellen hoe het emotioneel met haar gaat of over haar veleden praten, gewoon zoals vriendinnen dat doen. Maar vermijdt het probleem alcohol, tenzij zij er zelf mee komt.

Alcoholisme is een ernstig probleem en er zijn weinig mensen die hier volkomen van genezen. Als de persoon in kwestie krachtig genoeg is om hulp te zoeken dan is er een grote stap gezet.

Als mensen om de alcoholist heen, steeds maar hameren op het probleem, raken ze nog verder in hun probleem en eenzaamheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze zelf niet wil inzien dat ze verslaafd is of zelf geen hulp zoekt, kan ze niet geholpen worden. Zo gaat het hier in nederland.
Je kan wel een goede vriendin hierin zijn, door haar te steunen met alles wat ze gaat doen om van haar verslaving af te komen. Maar nogmaals als ze zelf niet wil, houd het op.
Je kan op haar inpraten enzo met goede bedoelingen, maar dat heeft geen zin. ( zie haar vriend en andere mensen om haar heen, die zullen dit zeker ook al geprobeerd hebben). Ze zal zich meer en meer van je af keren hierdoor.
Maar als ze zelf hulp wil zoeken, dan eerst naar de huisarts. Deze kan helpen met doorverwijzingen naar RIAGG enzo.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb deze situatie zelf bij de hand gehad. Trimbos Instituut heeft mij, mijn familie en de persoon in kwestie heel goed geholpen!

Ik wens je heel veel sterkte!
http://www.trimbos.nl/onderwerpen/alcohol-en-drugs
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedank voor de website!
Zolang ze niet ZELF erkent dat ze alcoholiste is, verandert er niets.

Hier moet ingegrepen worden. Huisarts en doorverwijstraject. Onder dwang in een afkickkliniek. Vreemde ogen dwingen.
Triets om dit te zien bij iemand in je directe omgeving....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt! Vandaar dat ik advies zoek. Ze heeft echt hulp nodig.
U kunt iemand die verslaafd is niet dwingen om hulp te zoeken. Stoppen met een verslaving kan namelijk alleen als de verslaafde het echt wil. Toch kunt u als partner, ouder of vriend iets doen. Maak duidelijk wat de gevolgen van zijn verslaving zijn als hij niet stopt. Enkele tips:

Zorg dat u veel weet over de verslaving voor u het gesprek begint. Zeg duidelijk dat het nooit te laat is om te stoppen.
Toon begrip en vertel de verslaafde dat u hem wilt helpen. Maak wel duidelijk dat u de verslaving zelf niet accepteert. U helpt alleen bij het vinden van een oplossing.
Hou de sfeer goed. Verwijt de verslaafde niks, geef hem niet de schuld van mislukkingen en maak geen ruzie.
Los de problemen van de verslaafde niet op (afspraken niet nakomen, niet gaan werken, schulden, enzovoort). Hij moet zelf de nadelen van zijn verslaving zien. Zolang u alles voor hem oplost, zal hij niet snel stoppen. De verslaving heeft dan alleen voordelen!
Praat met iemand over de problemen die u hebt met uw partner, kind of vriend. U zult merken dat u niet de enige bent met een drinkende of gokverslaafde partner of een drugverslaafd kind.
In Nederland zijn verschillende organisaties met zelfhulpgroepen voor partners of familieleden van verslaafden. Bij zo'n zelfhulpgroep kunt u praten met lotgenoten. U helpt elkaar en kunt van elkaar leren.
Bekende zelfhulpgroepen zijn Al-Anon Familiegroepen Nederland (partner- en familiegroep van de Anonieme Alcoholisten)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt. Dit is een goed advies.
Zij zal eerst nu in de diepte moeten vallen. Laat het maar gebeuren. Want zij ziet haar probleem niet. Zolang zij dit niet ziet, kan niemand haar bijstaan, kan niemand haar helpen... het is heel triest maar zo is het.
Zodra zij zelf erkent dat ze verslaaft is en bereid is daar vanaf te willen komen., Kun je haar helpen geschikte hulp te zoeken

misschien is dit al een begin http://www.alcoholdebaas.nl/
om wat te orienteren

Via huisarts kun je wel om hulp vragen die weet wel instanties. Heb daar verder geen ervaring mee.
Maar wat ik bioven schreef geldt in feite voor elke verslaving, ook rookverslaving... Zolang je niet in ziet dat je verslaafd bent en de wil er niet is kom je er ook niet vanaf...
De gewoonte aanpakken is dan effectief... Zo ben ik van het roken afgekomen.. situaties vermijden waar je rookt en die situaties die je niet kan vermijden anders aanpakken. Dat gaat bij alcohol niet altijd op... Bij drank kun je volgens mij beter helemaal in een keer stoppen en er ook nooit meer aankomen, zelfs niet een beetje, maar nogmaals das iets waar ik geen ervaring mee heb...

Sterkte..

Schiet me nog wat te binnen... Sinds ik Tai Chi doe ben ik gevoeliger voor alcohol. Ik drink 1 of twee biertjes in het weekend, maar heb nu geen trek meer daarin. Omdat het lichaam meer en meer behoefte krijgt aan natuurlijke voedingsmiddelen.