Een wat oudere term voor een beroerte of wel een herseninfarct.
Iemand die door een herseninfarct plotseling op de grond valt/ rolt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Hippocrates omschreef het als apoplexie wat met geweld omvallen, betekent
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rol - be - roer - te
de -woord (vrouwelijk)
rolberoerten en rolberoertes informeel
beroerte waardoor men op de grond rolt: zich een rolberoerte schrikken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rolberoerte heeft niet met gezondheid te maken. Het wordt gebruikt voor iets hevigs, buitengewoon,erg.
Het hoort daarom niet onder gezondheid maar onder Wetenschap, taal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen wetenschap, Helemaal mee eens, woord of uitdrukking word gebruikt voor uitdrukken van iets buitengewoon hevig of buitengewoon ernstig of erg. Dus.. bijvoorbeeld erg schrikken of erg lachen om een gebeurtenis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JJBGood, taal staat bij GV onder wetenschap. Waarom ben je het daar niet mee eens?
In het Grote van Dale woordenboek staat het volgende:

Alleen als versterking in enkele verb.

-(informeel) ik kreeg een rolberoerte van het lachen
ik moest onbedaarlijk lachen.

-zich een rolberoerte schrikken, een rolberoerte krijgen
hevig schrikken

-(weinig gebruikt) zich een rolberoerte eten
onmatig veel eten

Het heeft dus niets met een aandoening als beroerte te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal met Hajete eens, Geen wetenschap maar woord of uitdrukking " rolberoerte " word gebruikt voor uitdrukken van iets buitengewoon hevig of buitengewoon ernstig of erg. Dus.. bijvoorbeeld erg schrikken of erg lachen om een gebeurtenis.

Toegevoegd na 1 dag:
Even rectificeren...

Helemaal met Hajete eens, een woord of uitdrukking " rolberoerte " word gebruikt voor uitdrukken van iets buitengewoon hevig of buitengewoon ernstig of erg. Dus.. bijvoorbeeld erg schrikken of erg lachen om een gebeurtenis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JJBGood, taal staat bij GV onder wetenschap. Waarom ben je het daar niet mee eens?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als men zegt Wetenschap is me mij dit te algemeen.. Wetenschap en technologie zijn bepalende elementen van de moderne geïndustrialiseerde samenleving en mede hierdoor beïnvloeden maatschappij, techniek en wetenschap elkaar sterk. We praten hier over Taalwetenschap. Deze verweving maakt tegelijk dat het bij wetenschap in veel gevallen om meer gaat dan om kennisverwerving en reconstructie van de werkelijkheid. Veel wetenschap is er op gericht kennisverwerving te koppelen aan toepassing ervan. Niet louter reconstructie van de werkelijkheid maar ook constructie van de werkelijkheid is het doel. Maar je hebt toch gelijk wel weer wetenschap.. Mijn excuus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Los van deze diepgaande beschouwing van algemene aard hebben we als gebruikmakers van het sociologische verschijnsel "Goeie Vraag" te maken met diens feitelijke categorieënindeling. Mijn reactie slaat daarop.