ik heb gehoord dat een onverzorgd wondje (door bv een spijker) op je vinger negatieve gevolgen op je gezondheid kan hebben. is dit zo?

bv dat heel je arm pijn gaat doen enz

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.6K

Antwoorden (4)

Als je een vieze spijker door je hand heen slaat loop je een risico op tetanus. Echter, je moet dan denken aan een spijker die al een poosje ligt te roesten op de plank, en op de grond heeft gelegen ed. Als jij een klein sneetje in je vinger hebt is dat risico nagenoeg 0.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beslist! Er bestaat immers infectiegevaar. Vooral bij oude, verroeste spijkers bestaat een dergelijk gevaar. Direct ontsmetten en evt huisarts raadplegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, zoals je zegt, in een extreem geval. En dan, in een extreem geval, zou je je arm moeten (laten) amputeren.
Als je een ontstoken wond niet verzorgd , kan je zelfs bloedvergiftiging krijgen, en niet alleen dat je dan je arm kan verliezen, kan je er ook aan dood gaan.
Wat ook zou kunnen gebeuren na een wondje en mischien bedoel je dat wel, is dat je post traumatische dystrofie kunt krijgen. De kans is heel klein hoor.
Het betekend enerzijds, dat er een stoornis is in het sympatisch zenuwstelsel. Anderzijds kan het een abnormale ontstekingsreactie zijn, waarbij de spieren onvoldoende zuurstof opnemen, waardoor er schadelijke stoffen ophopen. Voor meer info, zie link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lichaam is gelukkig in staat om simpele verwondingen zelf te genezen. Een wondje kan geïnfecteerd raken en wordt dan een etterig wondje. Zit het dieper dan kan die etter, ook wel pus genaamd, niet meteen weg en ontstaat er een soort ingekapselde holte met pus, die warm aanvoelt als die niet te diep onder de oppervlakte zit en vroeger of later opengaat, waardoor de pus kan afvloeien. Zit zo'n abces in diepere lagen dan gebeurt dat openbreken niet naar buiten maar in het lichaam waardoor je het risico op een scepsis, een ernstige bloedvergiftiging kunt oplopen. De diepere huidlagen kunnen ook door tamelijk oppervlakkige wondjes geïnfecteerd raken. Dat heet wondroos, meestal gekenmerkt door een strakke, rode, warme huid en vaak ook met ontstoken lymfebanen, rode, strakke 'kabels', vlak onder de huid. Dat laatste wordt ook wel bloedvergiftiging genoemd maar is een ontsteking van het onderhuidse bindweefsel.