mag je met een volledige arm in het gips kermisattracties in?

Gisteren tijdens ongelukje mijn elleboog gebroken, nu is het kermis in mijn woonplaats as weekend, mag ik hiermee gewoon kermisattracties in? Ook die over de kop gaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is nu precies de vraag die je in de gipskamer had moeten stellen en daarvoor kun je ook morgen de gipskamer bellen. Niet zomaar iets aannemen van iemand op internet!
HeerVoldemort
10 jaar geleden
;-) ik zou zelf als het tijdens wintersport gebeurd gewoon gaan skiën...maar ja, ik ben eigenwijs.

Antwoorden (2)

Ik zou het in ieder geval niet doen als je ook een baan hebt en doorbetaald wordt tijdens ziekte. Dan kan de werkgever stellen dat je het genezingsproces belemmert en dat is een reden om de doorbetaling van loon stop te zetten.

Ben je nog scholier dan is mijn antwoord: raadpleeg vooraf uw arts!
10 jaar geleden
Ik weet niet of de kermisexploitant hier regels over heeft en ook niet wat je arts zegt, maar ik zou het niet doen.

Je kunt jezelf niet goed schrap zetten en minder goed vasthouden. Bij een attractie die over de kop gaat zul je goed vastzitten, maar niet elke attractie heeft van die veiligheidsbeugels en bovendien ben je reflexmatig geneigd om je schrap te zetten met je handen.

Je hebt gísteren je elleboog gebroken, schrijf je, en de kermis is dit weekend. Daar zit nog geen week tussen. Je hebt - neem ik aan - bovenarmsgips, dus je hele arm zit van net onder de schouder tot je pols in het gips. Een breuk in het gewricht is vaak een lastige breuk. Ik weet niet wat de stand is of was, of de breuk gezet moest worden of recht stond en of er nog losse botfragmentjes ofzo zijn, maar ik zou gewoon ook niet al te wild willen doen vanwege de botgenezing. In het gips zit je best goed beschermd hoor, maar bij hele wilde bewegingen of wanneer je je spieren erg gaat aanspannen in een reflex, of als je erg heen en weer geschud wordt, dan loop je toch minimaal het risico dat je jezelf (meer) pijn gaat doen. In het slechtste geval kan bij een ongunstige breuk zelfs in het gips een breuk verschuiven en ik zou me voor kunnen stellen (let wel: ik zou me voor kunnen stellen, ik ben geen arts) dat hele ongewone bewegingen terwijl je in het gips zit, daar aan bij kunnen dragen.

Ook beweging in het gips is niet altijd prettig. Je kunt drukplekken krijgen of je schouder overbelasten of verrekken als je al te rare bewegingen gaat maken met je arm. Ik neem aan dat je een mitella hebt meegekregen of een blauwe draagband of -zak: dat is niet voor niets. Dat is omdat je je hand hoog moet houden vanwege eventuele zwelling, en omdat het ervoor zorgt dat je schouder niet continu het gewicht van je hele gipsarm te dragen heeft. Gebruik die mitella dan ook, en gun je arm wat rust. Een attractie die over de kop gaat heeft een veiligheidsbeugel waar je in elk geval niet met een mitella tussen zult passen, en zeker zonder gaat die zware gipsarm echt alle kanten op.

Maar ik kan me amper voorstellen dat de eigenaar van de attractie het goed zal vinden als je daar met bovenarmsgips in wilt. Onderarmgips misschien wel, maar dan nóg wil zo iemand niet verantwoordelijk zijn of worden gehouden voor eventueel letsel en daar dus voorzichtig in zijn. Ik denk dat jij dat ook beter kunt zijn en dat je er verstandig aan doet om je dit weekend even te beperken tot de wat rustiger attracties.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord, nog een puntje: het is vrijwel zeker geen kunststofgips en dat echte gips kan ook makkelijk kapot gaan door stoten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed punt Pelle, had ik nog niet eens direct aan gedacht. Al met al denk ik dat het een klein offer is om omwille van de genezing van een gebroken elleboog even niet de meest wilde attracties te kiezen.