Wat kan de oorzaak zijn van bij vlagen gloeiende voeten met ontzettende jeuk. De voeten kleuren rood en zetten op tijdens die vlagen?

Normaal zijn de voeten fris tot koud aanvoelend, maar tijdens die vlagen rood en opgezwollen en gloeiend. 's Nachts steek ik ze vaak buiten het dek omdat ze gloeien en de jeuk heel erg is.

Toegevoegd na 1 minuut:
de jeuk voelt branderig aan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (4)

Klinkt als wintertenen. Heel vervelend, en weinig aan te doen. Bij mij hielpen injecties met vitamines D (geloof ik) wel. Er zijn ook talloze huismiddeltjes (er overheen plassen) maar daar geloof ik niet zo in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wisselbaden helpt. En sauna. En niet roken.
Het kan ook beginnende jicht zijn.
Even een paar weken geen: varkensvlees, chocola, alcohol en koffie. Dan is het over, als het jicht is tenminste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jicht is toch vooral pijn? Het is toch een soort ontsteking?
zou id wintertenen kunnen zijn !Slechte bloeddoorstroming . Ikzelf heb dat ook nog maar enkele jaartjes tot blauwe tenen en uitvallende teennagels toe.Begint steeds wanneer de winter in aantocht is . Enige is goed warm houden en een vettige zalf zoals uiercreme.En geregeld een wisselbad ( warm-koud ) om de bloeddoorstroming te bevorderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je last van wintervoeten.
Zijn de voeten door en door koud, dan mag men ze niet te snel opwarmen door ze tegen de centrale verwarming of dicht bij een open haard te houden. Vermijdt zoveel mogelijk extreme temperaturen en laat koude voeten langzaam opwarmen door ze in een voetbad te dompelen dat men geleidelijk aan iets warmer laat worden.

Wintervoeten zijn moeilijk te genezen. Zorg voor een optimale bloedcirculatie door geen te nauwe schoenen te dragen. Aangezien koude en vochtigheid een doorslaggevende rol spelen, moet men deze factoren zoveel mogelijk trachten uit de schakelen. Leren schoenen met een rubberen of leren zool bieden de beste bescherming, want leer is warm, het absorbeert voetvocht en kan waterdicht worden gemaakt. Wollen sokken stimuleren de bloedcirculatie en zijn dus te verkiezen boven synthetische sokken.

Natuurlijk zijn er nog andere methoden om wintervoeten te voorkomen, maar er zijn weinig of geen therapieën bekend die hun effect voor honderd procent bewezen hebben. Wie last heeft van wintervoeten kan daarom beter op tijd zijn arts raadplegen voor er complicaties ontstaan. De arts zal dan beslissen welke medicatie het best geschikt is.