Wanneer lucht wordt uitgeademd en tussen de gesloten stembanden wordt geperst, gaan lucht en stembanden trillen. Op deze wijze kunnen wij geluid voortbrengen. Hoe groter de druk waarmee de lucht tussen de stembanden wordt geperst, des te sterker het geluid.
De toonhoogte wordt bepaald door de snelheid waarmee de stembanden trillen. De mate van snelheid, men spreekt ook wel van trillingsfrequentie, is weer afhankelijk van de spanning en de vorm van de stembanden.
De stembanden van mannen zijn meestal dikker en langer dan die van vrouwen. Dit heeft tot gevolg dat de stembanden bij mannen zich langzamer bewegen: de trillingsfrequentie is lager. Zij hebben dan ook in het algemeen een lagere stem dan vrouwen.
Het geluid dat in het strottenhoofd wordt gemaakt, moet nog worden omgevormd tot verstaanbare spraak. Dit gebeurt in de mond-, neus- en keelholte waarbij ook het gebit, de lippen, de wangen, het verhemelte en de tong een belangrijke rol spelen. Voor een duidelijk verstaanbare spraak moet elk van deze organen goed functioneren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ze trillen waardoor je luchtverplaatsing krijgt met een bepaalde frequentie. Hoe sneller je stembanden trillen, des te hoger de frequentie des de hoger de toon. In principe hetzelfde als een snaar van een gitaar.