Hoeveel Eh (eenheden) insuline mag je per keer in een keer geven?

Ik volg momenteel de opleiding tot verzorgende en ik heb een vraag over het spuiten van insuline.
In de zorginstelling waar ik momenteel stage loop wordt een mevrouw savonds om 21.00 uur 60 Eh Levemir (Levemir is een langwerkende insuline) gespoten.
Sommige collega's spuiten dit in een keer (alle 60 Eh te gelijk spuiten) en een andere collega doet dit in twee keer(twee maal 30 Eh injecteren).
Nu is het mij niet echt duidelijk of deze Eh in zijn geheel in een maal gespoten mag worden of dat er twee maal een dosis van 30 Eh gespoten moet worden.
En mogen deze dosissen dan bijvoorbeeld beide links of beide rechts gegeven worden,of een maal 30 links en een maal 30 rechts.
Ik krijg hier maar geen duidelijkheid over en ik kan hier verder ook geen informatie over vinden op het internet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
26.5K

Antwoorden (2)

Ik weet het zo niet uit. Mijn hoofd, maar het antwoord staat in de bijsluiter.

Aangezien je in opleiding bent TOT Vig: wat staat er in het protocol voor insuline injecteren? Daar hoor je dit soort info direct op te zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo,

Dit hangt van de soort insline af. Bij de meeste kort en lang werkende insulines is de maximum 50 eh per keer. Dus als die client 60 eh nodig heeft dan wordt dat meestal opgesplits in 2en, wat dus zorg voor de 2x 30 eh wat een aantal van jou collega’s dus doen. Dit is de officiele manier, zo leer je het ook op de opleiding. 60 eh in 1 x kan wel, maar wordt afgeraden omdat dit vaak pijnlijk kan zijn om zoveel eh op 1 plek te injecteren in 1 x.

Bij insuline zoals treshiba kan er wel in 1 keer geinjecteerd worden. Dit komt omdat het een dubbel geconcentreerde versie is. Dit betekend dat de verhoudingen anders zijn. Je spuit dus meer eh omdat het een andere verhouding is tot de ml.

Ook ozempic is een speciale insluline soort die anders werkt. Deze werkt niet met het aantal eh maar ml. Je draait de pen vrij ver door tot de dosering, bijv 1ml. En dit dien je dan ook in 1 x toe.

Bij bijv de treshiba en de ozempic wordt de insuline bij het injecteren ook sneller afgegeven in verhouding tot een levemir of novorapid etc. Bij de novorapid of levenir moet je de pen echt blijven inklikken, en hoor je duidelijk de eh weggespoten worden. Met de treshiba en de ozempic druk je de pen in en eigenlijk ratelt het vanzelf gewoon naar de nul in een sneller tempo.

Ik hoop dat je vraag zo beantwoord is!