De anesthesist zei hij mij dat ik ruim voor ik naar de OK ga een pilletje 10 mg Midazolam krijg, wat doet dit medicijn precies met mij?

Wat is Midazolam voor medicijn?
Waarvoor krijg je dit medicijn ruim voordat je naar de O.K. gaat.
Wat gebeurd er precies met mijn als ik dit inneem?
Hoe lang duurt het voordat dit middel begint te werken?
En hoe lang werkt dit medicijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Je wordt er rustiger van. Het is een angstdemper en rustgever en wordt daarom vaak als premedicatie gebruikt voor een operatie, vooral bij angstige patiënten (maar sommige anesthesisten schrijven het standaard voor, tenzij de patiënt het niet nodig vindt). Je kunt er ook wat suffig van worden, en enkele keer zorgt het ervoor dat mensen echt al in slaap vallen voordat ze maar op de OK zijn. Dat kan vooral voorkomen bij mensen die nooit eerder dergelijke middelen hebben gebruikt. Je kunt dan trouwens veelal wel gewoon op je omgeving en eventuele vragen van het OK-personeel reageren, al is de kans dan - als me dus al half slaapt - aanwezig dat je je daar na de OK niets meer van kunt herinneren. Maar meestal geeft het dus vooral een rustiger gevoel, je maakt je niet meer druk om wat komen gaat, en als je een beetje wilt suffen of dommelen terwijl je ligt te wachten, lukt dat vaak heel aardig.

Het werkt vrij snel, in elk geval binnen een half uur. Maar de eerste effecten kun je nog sneller merken. Het is waarschijnlijk handig om - als je nog uitgebreid naar de WC wilt of andere dingen moet doen - dat eerst te doen en daarna pas de pil te nemen. Het werkt niet heel lang, dat hangt erg af van de omstandigheden en de patiënt. De halfwaardetijd ligt ergens tussen de 2,1 en 3,5 uur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Midazolam is een spierontspannend medicijn. Het schijnt snelwerkend te zijn en wordt bv gebruikt als onderdeel van algehele narcose.
Zorgt voor een vermindering van verschillende prikkels. Het remt onrust en angstgevoelens .
Het doel is de patiënt meer te laten ontspannen.

De dosering die wordt gebruikt bij midazolam, hangt sterk af van de toepassing. De dosis die wordt toegediend om de patiënt in slaap (of narcose) te krijgen is logischerwijs hoger dan de dosis die wordt gebruikt wanneer een patiënt van een chronische hik wordt afgeholpen.
Net als vrijwel ieder medicijn kan ook midazolam bijwerkingen veroorzaken die klachten kunnen veroorzaken bij de gebruiker. De belangrijkste bijwerking is suf- en vermoeidheid. Natuurlijk is dit bij sommige toepassingen juist de gewenste werking.

Ik heb het niet van mijzelf, kennis van medicijnen is niet mijn sterkste kant.