Tot welke leeftijd is het verantwoord om hard te lopen?

Mijn vader is 76 jaar en loopt wekelijks 2 tot 3 x hard, een uur tot anderhalf uur per keer. Hij is heel gezond en voelt zich er goed bij. Toch ben ik bezorgd. Kan hij hier maar mee blijven doorgaan? Is dat niet gevaarlijk als je ouder wordt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappige vraag.
Of bedoel je eigenlijk: Zeg pa, doe eens rustig aan want ik kan je niet
bijhouden?
Kristal
12 jaar geleden
Ha ja Momo, dat ken ik. Wij, als dochters, liepen ook altijd op onze knieen met de tong hijgend uit ons mond na een dagje winkelen met mijn oude moeder, terwijl zij dan opgewekt zei: gaan jullie hier dan maar even uitrusten, dan kijk ik nog even in die en die en die winkels en kom ik jullie later wel weer ophalen... ;-)))

Het beste antwoord

Ik vind dat fantastisch!!

Ik zie ook een dame van 75 regelmatig (behoorlijk fanatiek) meedoen met de aerobics les.

Als ik zie hoe zij nog kan springen denk ik dat haar lijf en botten en VEEL betere conditie zijn (door de betere doorbloeding) dan van menig 10-20 jaar jonger persoon.

Ik denk dat je vader ook geen overgewicht heeft op deze manier, dat zijn evenwichtsgevoel veel beter blijft en zijn spieren veel sterker.

Ik denk dus dat het alleen maar goed is.

En je weet gewoon nooit hoe het loopt, er worden ook (juist) mensen zittend in een stoel getroffen door een hartaanval.

Ik denk dat hij nu zo getraind is dat hij zijn lijf heel goed aanvoelt en het zelf als eerste merkt als er iets verandert of het wordt te zwaar.

Ik hoop dat hij dit nog jaren vol kan houden

Toegevoegd na 1 minuut:
o ja en hij heeft voorlopig nog lang geen record hiermee (ha ha) , zie link
amigo
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1!

Andere antwoorden (3)

Hoe ouder je wordt, hoe brozer je botten worden natuurlijk. Bij veel oude mensen is het zo dat als ze vallen en hun heup(en) breken, dit vaak fataal is. Aangezien jouw vader vrij sportfief is, en zich nog fit voelt, zie ik er geen probleem in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net als bij iedere leeftijd is het belangrijk om goed naar je lichaam te luisteren. Als hij zich er goed bij voelt is het niet gevaarlijk.
Dat hij goeie schoenen moet gebruiken en opletten voor oneffenheden in de weg zal hij als hardloper natuurlijk al zelf heel goed weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vader is 76 jaar en zo fit dat hij meerdere keren per week hardloopt??
Je kan je natuurlijk ook overal zorgen om maken...

Er is natuurlijk geen standaardleeftijd tot op welke leeftijd iemand kan sporten, dat maakt iemand zelf uit, of die iemand krijgt advies van de dokter te minderen of te stoppen als hij/zij lichamelijk iets mankeert. Maar daar lees ik niets over, dus ik ga ervan uit dat je vader verder gezond is.
Je hebt in ieder geval veel meer kans dat je valt en iets breekt als je ouder bent en niét sport.

Laat het maar lekker aan hemzelf over. Hij is een zelfstandige man en schijnt goed te weten hoe hij fit kan blijven, ik ken weinig mensen van die leeftijd die zo fit zijn.

Dus laat hem dat plezier, van sporten wordt hij blij.
Kristal