Als je veel leert groeien je hersenen dan ook meer?

Ook vroeg ik mij af of je hersenen je schedel op latere leeftijd uit elkaar kunnen duwen zodat je hoofd groter wordt.

12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou me hier echt niet druk om maken als ik jou was!!!

Antwoorden (4)

Je hersenen groeien niet meer als je volwassen bent. Wel groeit je herseninhoud. Je kunt het vergelijken met een harde schijf. Die wordt ook niet groter naarmate je er meer op zet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee als je leert worden er meer verbindingen gelegd tussen je hersencellen, neuronen gemaakt waar een klein stroompje doorheen loopt. Je kunt het eigenlijk zien dat als je iets nieuws leert een nieuwe route in je hersenen gemaakt wordt. Denk je bijvoorbeeld aan iets wat je geleerd hebt of aan iets dat je meegemaakt hebt volgt een stroompje dezelfde weg als hetgeen je geleerd hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hersenvolume verandert er niet door, maar behalve dat het aantal verbindingen tussen hersencellen toeneemt lijken er ook meer grijze cellen te ontstaan.

Zie artikel Volkskrant:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
groeien blijven ze niet doen gelukkig.

het gaat zoals er al gezegd is om de verbindingen die je legt.

bovendien hebben hersenen een foefje om het oppervlak te vergroten. de hersenen van jonge kinderen zijn nog glad aan de buitenkant. de rimpelige walnootstuctuur komt op latere leeftijd. zo is het oppervlak groter en past het toch allemaal nog binnen de schedel.
beetje vreemde vraag overigens als er nog geen 1 wetenschapper is die een soort van externe harde schijf heeft omdat alle wetenschap en het geleerde niet in de hersenpan paste.

als er druk op de hersenen ontstaat kunnen er juist functies uitvallen. hersenen kunnen nooit de schedel uit elkaar duwen.

bij zwellingen in de hersenen (bv na ernstig ongeval) zal men altijd de druk weg willen nemen, en dit kan met doen door een stukje schedel weg te halen. (dus: hersenen kunnen zelf niet meer ruimte creeren door tegen de schedel aan te drukken)

overigens gebruikt men maar een klein deel van de hersenen, dus helemaal vol zoals een harde schijf zitten je hersenen nooit.