Kun je jezelf trainen zodat je minder interpersoonlijke ruimte nodig hebt?

Hiermee bedoel ik dus de minimale afstand tussen 2 mensen die een gesprek voeren en waarbij ze zich nog prettig voelen. Ik had het idee dat ik zelf MEER ruimte nodig heb dan gemiddeld omdat ik bij sommige mensen een stapje naar achteren doe.

Ik zeg trouwens bewust een stapJE. Het zijn wel de mensen, die, als ze MERKEN dat je naar achteren bent geschoven met een kwieke stap naar voren het effect weer ongedaan maken, tot je met je rug tegen een muur staat, zeg maar.

nu zag ik de analyse van Hall, met de 4 zones
De intieme zone (0-45 cm)
De persoonlijke zone (45-120 cm)
De sociale zone (120-360 cm)
De publieke zone (360-750 cm of meer)

Nu denk ik dat het mogelijk toch meer aan die anderen ligt dan aan mij, maar goed: de vraagt blijft toch staan, ik ben dat achteruit lopen ook zat en die mensen bijten niet.

Hoe train ik mezelf dat het niet zo ongemakkelijk voelt als iemand zo opdringerig dichtbij komt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De enige manier om dat te trainen is door te blijven staan en je bewust te realiseren, dat je ongemakkelijk voelen niet nodig is. Maar..... ik vraag me af waarom eigenlijk? Vogels hebben ook een "pikafstand" en mensen ook (grappig, die analyse van Hall, nog niet eerder gezien!). Zelf los ik het zo op: als iemand te dicht "in mijn aura" staat doe ik een stap terug. Komt die persoon vrolijk weer een stap dichterbij, dan geef ik aan dat ik dat onprettig vind en dat dit niets met de persoon te maken heeft. Ook dat is even ongemakkelijk, maar zo geef jij wel je grens aan en hoef je geen tegen de wand aangeplakt "muurbloempje" te zijn ;-)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100