is het normaal als je tong bijna helemaal wit is?

Toegevoegd na 1 dag:
ik heb ook keel ontsteking heb een infectie de huis arts zij dat er veen bacterie in me keel zit, heb ook antibiotica gekregen

Toegevoegd na 1 dag:
veel*

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
2.2K

Antwoorden (3)

Een witte aanslag op de tong kan horen bij een heleboel verschillende aandoeningen. Het verschijnsel wordt eveneens aangeduid als een wit beslag. Het is geen specifieke klacht, maar het wijst eerder op een toestand van een verminderde weerstand of een verslechterde algemene fysieke conditie. Het komt verder voor bij mensen die veel roken en personen die hun gebit slecht verzorgen. Daarnaast kunnen bepaalde soorten medicijnen zoals onder andere antibiotica voor een wit beslag op de tong zorgen.

De klachten van een wit gekleurde tong kan dus zowel op zichzelf staan maar evengoed een achterliggende oorzaak hebben. In een aantal gevallen zal de verkleuring vanzelf weer verdwijnen terwijl het ook noodzakelijk kan zijn dat men eerst de achterliggende oorzaak dient te behandelen of deze dient te voorkomen.

Zo kan de tong weer een gezonde roze of rode kleur krijgen nadat de weerstand van de patiënt weer is hersteld of op het moment dat het gebit beter verzorgd zal worden en de aanwezige infecties verdwenen zijn. Voor rokers die te maken hebben met een witte tong kan het stoppen met het gebruiken van de rookwaren betekenen dat het verschijnsel zal verdwijnen en de tong weer een gezonde kleur terug gaat krijgen.

Op het moment dat de tong wit verkleurd als gevolg van het gebruik van bepaalde soorten medicatie of antibiotica is het overstappen op een andere soort medicijn of het stoppen van de behandeling voldoende zijn om de tong weer haar oorspronkelijk kleur terug te geven. Een witte tong is vaak onschuldig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Met een tongschraper kan je de tong zuiveren van aanslag. Dat voorkomt ook ongewenste mondgeur.
Plus voor Zazoe
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad @Ivana, wou ik ook zeggen :)
Je hebt het niet over meer verschijnselen (heb je hoofdpijn, keelpijn of gaatjes in je gebit). Het passend antwoordt is dan ook: ga er mee naar de huisdokter. Je huisdokter kent je en weet je ziektegeschiedenis. Dat weten wij niet. Er zijn veel oorzaken voor een wit uitgeslagen tong, maar er is maar een antwoord en die geeft je huisdokter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
blijkbaar kom je tekort aan vitamine dus slecht eet patroon.