Wanneer krijg je een kind met rood haar?

Hallo,
Ik ben zelf een driekwart Indonesisch en kwart Nederlands. Mijn vriend is Nederlands met rood/rossig haar.
Stel dat wij een kind zouden krijgen hoe groot is dan de kans op rood haar?
Wij zijn allemaal donkerharig alleen mijn oma heeft lichtblond haar.
Zijn vader heeft zwart haar en zijn moeder heeft blond haar (vroeger rood).
Ik ben heel benieuwd wat voor haarkleur ons kind zou kunnen krijgen. Of dat het van percentages afhangt of niet.
Het lijkt me wel heel bijzonder om een lichtgetint te krijgen met rood/bruinig haar!
Kan op Google alleen niet zoveel vinden!

Groetjes

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18.6K

Het beste antwoord

beide ouders moeten het gen dragen, anders wordt het niks.
ik heb donker haar en bruine ogen mijn ex is rossig onze dochter heeft vuurrood haar, omdat ik het gen heb van mijn vader rood haar)
daarom voorspellen ze ook dat rood haar langzaam zal verdwijnen. in onze multi culti wereld......... e koen steeds minder mensen met het gen voor rood haar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit ligt aan de genen, als je vriend dominant homozygoot is voor het gen van rood/rossig haar, dan is de kans groot(groter) dat je kind dat dan ook krijgt, maar ik denk dat hij heterozygoot is dus bv Aa heeft, omdat de Zwarte kleur van vader en blonde kleur van moeder allebei niet uit is gekomen.
Dan ligt er aan wat gen jij voor de haar kleur hebt, en hoe het in jou familie is met de haar kleuren, en heeft je vriend ook nog broers/zussen met rood/rossig,zwart, blond haar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij ons is er verder niemand rood alleen blond.. Ik heb zelf toen ik heel jong was iets blond gehad maar dat was zo weg!
Ja zijn broertje heeft ook rood haar en zn opa ook.. En zn neefje van moeders kant..
De kans is groot als 1 van de ouders rood haar heeft.
Ik heb zelf roodbruin haar en een spierwitte huid zonder pigment( ik heb ook zonneallergie helaas)mijn ouders zijn beide Nederlands,mijn moeder heeft bruin haar en mijn vader rood/rossig haar.
Ik heb dus mijn vaders haarkleur geërfd.
Mijn oma van vaders kant is ook rossig en mijn neefjes en nichtjes ook.
Ik heb trouwens een vriendinnetje die heeft een Nederlandse vader en een Surinaamse moeder en die heeft een lichtbruine huid en roodachtig kroeshaar en groene ogen.Heel apart.( en mooi!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus in jou familie is het rood achtig haar het dominate gen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,dat moet wel hè?^^
Veel roodharigen in de familie idd.
Mijn neefjes en nichtjes zitten ook bijna allemaal vol met sproeten.
Ik gelukkig niet,ik vindt dat echt niet mooi.
Het valt me wel op dat het roodharigheidsgen(zeg je dat wel zo?)vaak dominant is.
Ook als er veel donkerharigen in een familie zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het lijkt me ook heel bijzonder!! We hebben allebei krullend haar dus wss ook krullen dan!
Voor mijn gevoel is rood haar idd ook overheersend! Dus ik ben echt zo benieuwd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha!ja!
Jullie krijgen vast een roodharig kindje.Lijkt me zeker mooi:een licht tintje en dan rood haar."Mengelmoesjes" zijn vaak de mooiste kinderen,valt mij op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij denkt zelf van niet omdat zijn vader zwart haar heeft en ik ook! Dus ik ben heel erg benieuwd!! Bedankt iig voor je antwoord ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Missversa
Zie net je reactie.
Kan toch dat een kindje van jullie roodharig wordt hoor,jou vriend heeft zelf rood/rossig haar,dus de kans is toch best redelijk groot.^_^!
Een andere vriendin van mij heeft ook rood( echt rossig) haar net als haar vader,haar moeder heeft zwart haar.(we zoeken elkaar wel op hè?)
En zij en haar vader zijn de enige in die familie met rood haar,dat hoor je niet zo vaak.( was ik net vergeten bij mijn antwoord)
Minstens twee genenparen sturen de kleur van menselijk haar. Een gen, het bruin/blond-paar, heeft een dominante bruin allel en een recessieve blonde allel. Als iemand drager is van het bruine allel, dan zal deze persoon bruin haar hebben; zo niet, dan is hij blond. Dit verklaart ook waarom twee bruinharige ouders een blond kind kunnen produceren. Het ander paar is het niet-rood/rood paar, waarbij de "niet-rood"-allel (die de productie van melanine onderdrukt) dominant is, en de allel voor rood haar recessief. Aangezien de twee paren samen de haarkleur bepalen, heeft een persoon met twee kopieën van het rood haar allel rood haar, maar dat zal respectievelijk kastanjebruin of licht rossig oranje zijn, afhankelijk van de bruine tot lichtblonde invloed van het "eerste" genenpaar.

Maar het twee-genenmodel kan niet verklaren waardoor de verschillende schakeringen van bruin, blond of rood voorkomen (bijvoorbeeld, platinablond versus donkerblond), noch waarom het haar van het ene blonde kind bruin wordt tijdens de groei, terwijl het andere kind blond blijft.

Sommige onderzoeken tonen meerdere genenparen aan die van invloed zijn op de lichte versus donkere haarkleur in een cumulatief effect. Daarom: hoe meer van de dominante, donkere genenparen er aanwezig zijn, des te donkerder zal het haar zijn