Wanneer krijg je een kind met rood haar?

Hallo,
Ik ben zelf een driekwart Indonesisch en kwart Nederlands. Mijn vriend is Nederlands met rood/rossig haar.
Stel dat wij een kind zouden krijgen hoe groot is dan de kans op rood haar?
Wij zijn allemaal donkerharig alleen mijn oma heeft lichtblond haar.
Zijn vader heeft zwart haar en zijn moeder heeft blond haar (vroeger rood).
Ik ben heel benieuwd wat voor haarkleur ons kind zou kunnen krijgen. Of dat het van percentages afhangt of niet.
Het lijkt me wel heel bijzonder om een lichtgetint te krijgen met rood/bruinig haar!
Kan op Google alleen niet zoveel vinden!

Groetjes

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

beide ouders moeten het gen dragen, anders wordt het niks. ik heb donker haar en bruine ogen mijn ex is rossig onze dochter heeft vuurrood haar, omdat ik het gen heb van mijn vader rood haar) daarom voorspellen ze ook dat rood haar langzaam zal verdwijnen. in onze multi culti wereld......... e koen steeds minder mensen met het gen voor rood haar.

Dit ligt aan de genen, als je vriend dominant homozygoot is voor het gen van rood/rossig haar, dan is de kans groot(groter) dat je kind dat dan ook krijgt, maar ik denk dat hij heterozygoot is dus bv Aa heeft, omdat de Zwarte kleur van vader en blonde kleur van moeder allebei niet uit is gekomen. Dan ligt er aan wat gen jij voor de haar kleur hebt, en hoe het in jou familie is met de haar kleuren, en heeft je vriend ook nog broers/zussen met rood/rossig,zwart, blond haar?

De kans is groot als 1 van de ouders rood haar heeft. Ik heb zelf roodbruin haar en een spierwitte huid zonder pigment( ik heb ook zonneallergie helaas)mijn ouders zijn beide Nederlands,mijn moeder heeft bruin haar en mijn vader rood/rossig haar. Ik heb dus mijn vaders haarkleur geërfd. Mijn oma van vaders kant is ook rossig en mijn neefjes en nichtjes ook. Ik heb trouwens een vriendinnetje die heeft een Nederlandse vader en een Surinaamse moeder en die heeft een lichtbruine huid en roodachtig kroeshaar en groene ogen.Heel apart.( en mooi!)

Minstens twee genenparen sturen de kleur van menselijk haar. Een gen, het bruin/blond-paar, heeft een dominante bruin allel en een recessieve blonde allel. Als iemand drager is van het bruine allel, dan zal deze persoon bruin haar hebben; zo niet, dan is hij blond. Dit verklaart ook waarom twee bruinharige ouders een blond kind kunnen produceren. Het ander paar is het niet-rood/rood paar, waarbij de "niet-rood"-allel (die de productie van melanine onderdrukt) dominant is, en de allel voor rood haar recessief. Aangezien de twee paren samen de haarkleur bepalen, heeft een persoon met twee kopieën van het rood haar allel rood haar, maar dat zal respectievelijk kastanjebruin of licht rossig oranje zijn, afhankelijk van de bruine tot lichtblonde invloed van het "eerste" genenpaar. Maar het twee-genenmodel kan niet verklaren waardoor de verschillende schakeringen van bruin, blond of rood voorkomen (bijvoorbeeld, platinablond versus donkerblond), noch waarom het haar van het ene blonde kind bruin wordt tijdens de groei, terwijl het andere kind blond blijft. Sommige onderzoeken tonen meerdere genenparen aan die van invloed zijn op de lichte versus donkere haarkleur in een cumulatief effect. Daarom: hoe meer van de dominante, donkere genenparen er aanwezig zijn, des te donkerder zal het haar zijn

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100