Ik heb denk ik 6-9 maanden 28 gram ijzer geslikt, hoe schadelijk is dit?

Ik slikte al vitamine pillen voor vegetaries, aangezien ik een laag hb had,kreeg ik een tijdje ijzertabletten, later heb ik zelf ijzertabletten gekocht bij een drogisterij. Ik kom er net achter dat in die vitamine pillen al 14 mg ijzer zat, in die ijzertablettene zat ook al 14 mg, een ik heb denk ik ook al 10 glazen ferro er bij gedronken een paar maanden geleden. Plus het feit dat ik ijzerrijk voedsel probeerde te eten. Als ik het zo bekijk vind ik het wel echt veel is, en ik lees ook op interner over leverkanker, diabetes en haart en vaatziekte. Hoe schadelijk is dit geweest? En kan ik nog per dag 1 vitaminepil slikken (aangezien ik voedingsstofen mis door het vegetaries zijn, en mn hb gehalte snel zakt na menstruaties ed)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (1)

Ik schrok eerst van die 28 gram; een dosis van 20 mg/kg kan toxische effecten geven en vanaf 60 mg/kg spreekt men van een ernstige vergiftiging (zie: http://www.toxicologie.org/monografie/ijzerintoxicatie ), maar bij verder lezen lijkt dat een tikfout te zijn en zou het om 28 milligram gaan?

In dat geval lijkt mij dat geen schadelijke dosis. Normaal gesproken schrijven huisartsen bij ijzergebrek veel hogere doseringen voor. Dit kun je bijvoorbeeld nazoeken in het farmacotherapeutisch kompas (www.fk.cvz.nl ); de dosering voor volwassenen van bijv. ferrofumaraat, een veelgebruikt middel bij ijzergebrek, is 3x200 mg/dag. De tablet van 200 mg bevat 65 mg ijzer. Dus bij een verder gezond persoon is 28 mg ijzer op één dag geen overdosering.

Een teveel aan ijzer krijg je niet zo snel. Niet zonder regelmatige bloedtransfusies of inname van veel hogere doseringen ijzer. Met het ijzer uit je voeding, OTC-supplementen en ijzertabletten van een arts die je volgens het recept gebruikt, hoef je daar niet bang voor te zijn. TENZIJ je zou lijden aan een genetisch bepaalde stofwisselingsziekte die ervoor zorgt dat je continu teveel ijzer opslaat: hemochromatose. Daarbij loop je inderdaad risico op leverbeschadiging, diabetes, hartritmestoornissen en onder meer buik- en gewrichtsklachten. Maar wanneer je deze aandoening zou hebben, had je een paar maanden geleden geen ijzertekort gehad.

Maar bespreek het met je huisarts, die behandelt je immers - hoop ik? - ook voor je ijzertekort. Het toont maar weer aan dat je het altijd moet melden bij arts én apotheker als je supplementen of vitaminepreparaten zonder recept gebruikt. En waarom roosvicee ferro vrij verkrijgbaar is terwijl het etiket zegt dat je het alleen op advies van een arts moet gebruiken, is mij een raadsel.

Meestal wordt trouwens het preventief - dus zonder dat er sprake is van een tekort - suppleren van ijzer afgeraden, omdat het vervelende bijwerkingen kan hebben (vooral maag- darmklachten treden vrij snel op) en het ook relatief eenvoudig is om het uit je voeding te halen. Twijfel je toch of je het voldoende binnen krijgt, dan zou je zelfs nog een diëtist kunnen raadplegen.

Overigens hoef je geen voedingsstoffen tekort te komen als je vegetariër bent. Een veganist moet B12 slikken omdat je dit alleen uit dierlijke voeding kunt halen. Maar ijzer zit genoeg in bijvoorbeeld groene groenten, brood, granen, noten, pitten en zaden, of bonen en peulvruchten. Daar heb je écht geen vlees voor nodig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn echter wel degelijk vegetariërs die niet de hoeveelheden eiwitten binnen krijgen die je nodig hebt om het gemis aan vlees te compenseren ;-) . Maar ijzer is daar volgens mij niet snel bij.
Het ergste wat je kan gebeuren bij teveel staalpillen - in een niet-toxische dosis - is volgens mij dat je flinke obstipatie-problemen kunt krijgen.