Veel mensen zien als ze willen afvallen voor een groot deel van vetten af, en dat is een van de voornaamste redenen dat mensen die veel afvallen zo'n oud, gerimpeld bekkie krijgen. Visoliecapsules schijnen een beetje te kunnen helpen, maar beter is natuurlijk als je dieet wel voldoende vetten bevat, zoals uit vette vis, noten en olieën . Besparen op calorieën kun je beter door af te zien van slechte snelle koolhydraten. Langzame koolhydraten moet je wel gewoon blijven eten ; mensen hebben voedingsstoffen uit alle groepen nodig, dus zowel eiwitten als ook koolhydraten en vetten.

Het kan wel zijn in zijn algemeenheid dat je wat te weinig voedingsstoffen (vitaminen en mineralen) binnen krijgt voor het gewicht dat je (nog) hebt, zeker als je bijvoorbeeld door een maagverkleining min of meer gedwongen moet "crashen". Iets meer eten (niet meer dan 500 kc per dag minder dan je nodig hebt om je oude gewicht te behouden) is dan het verstandigst, aanvullen met een goede multivitamine is een te overwegen alternatief.