Is een ontstekingremmend middel bedoeld om een té reactief immuunsysteem te temperen?

Ontsteking is een reactie van het lichaam op beschadiging van weefsel of op prikkels van buiten. Dus je zou denken dat die reactie goed is, maar waarom dan toch een ontstekingsremmend middel?

Ik dacht dat een ontsteking eigenlijk een manier van het lichaam was om via bepaalde eiwitten de infectie (bacterien virussen etc) te bestrijden.
Maar de ontstekingsremmende middelen lijken dat proces juist te onderdrukken. Is de reactie van het lichaam dan niet goed, of is het eerder een pijnstiller?

En kan het zo zijn dat een ontstekingsremmer zo goed werkt dat het het immuunsysteem te veel tegenwerkt en zo de infectie juist de kans geeft tot ontwikkeling te komen?

8 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Er bestaan verschillende soorten ontstekingsremmers. De meest gebruikte zijn de NSAID's (diclofenac, ibuprofen, naproxen enz) en bijnierschorshormonen (mn prednison.)

Allereerst al goed dat je onderscheid maakt tussen ontstekingsreacties en infecties. Een ontstekingsreactie is elke reactie waarbij roodheid, warmte, zwelling, pijn en een verminderde functie optreden. Bij een infectie groeit er een bacterie/ virus/ parasiet/ prion in het aangedane orgaan. Als gevolg van de infectie kan een ontsteking optreden (de ontsteking gaat dan de groei van het micro-organisme tegen of maakt ze direct dood) maar er zijn dus vele andere redenen waardoor een ontsteking op kan treden.
Bij bijvoorbeeld reumatische artritis richt het immuunsysteem zich tegen het lichaam zelf waardoor de gewrichten ontstoken raken. Er is dan dus geen micro-organisme dat de ontsteking veroorzaakt; er wordt dan gesproken van een steriele ontsteking (in tegenstelling tot bv een bacteriële of virale ontsteking.)

Als er ergens een (vooral bacteriële) infectie is dan kunnen sterke ontstekingsremmers de ontsteking volledig tegen gaan waardoor de infectie enorm snel uit kan breiden. Om dit tegen te gaan moeten sterke ontstekingsremmers bij dat soort ontstekingen altijd gecombineerd worden met antibiotica.
Bij steriele ontstekingen is er geen infectie om uit te breiden, daar hoef je dan dus niet bang voor te zijn. De ontsteking veroorzaakt dan veel schade aan het lichaam en dus is het gunstig om dan de ontsteking juist sterk te onderdrukken.

NSAID's zijn vooral pijnstillers, die daarnaast een zwak ontstekingsremmend effect hebben. In de praktijk is het met name het pijnstillende effect dat gunstig is; het ontstekingsremmende effect helpt bij sommige (steriele) ontstekingen ook, maar is zeker niet zo sterk dat het bij een infectie de ontsteking weghaalt.
Prednison is een veel sterkere ontstekingsremmer, waarbij dat effect dus wel op kan treden. Bij een mogelijke infectie moet prednison dus altijd samen met een antibioticum gegeven worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Interessant, dat je bij prednison juist weer een antibiotica moet gebruiken. Kun je dan niet beter de dosering van prednison verminderen? Mag ik uit je antwoord tevens concluderen dat het antwoord op mijn vraag dus ja is? Zo ja, in hoeverre is een ontsteking dan niet (bijna) altijd een allergische reactie? Maar eigenlijk snap ik het toch nog niet zo goed. Want als er teveel ontstekingseiwitten in je bloed/wond voorkomt, wat is daar nou zo schadelijk aan? Tast dat ook andere gezonde delen aan?
tinus1969
8 jaar geleden
@erotisi, eigenlijk wil je vrij gedetailleerd inzicht in dit provces, begin eens met de engelse wikipedia te lezen.
Ja, ontstekingen tasten ook gezonde delen aan. Deels door vochtophopingen, deels door de productie van stoffen die bedoeld zijn om ziekteverwekkers dood te maken en ook gezonde delen beschadigen.
Een allergische reactie is een reactie van het zogenaamde IgE systeem = een bepaald type ontstekingsreactie; niet elke ontstekingsreactie is een allergie, wel omgekeerd.
erotisi
8 jaar geleden
Bedankt tinus, maar soms ben ik al blij dat ik de Nederlandstalige versie begrijp. Die technische terminologie in het engels maakt het niet veel makkelijker.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi: ik weet eigenlijk niet zo goed of het antwoord op je vraag 'ja' of 'nee' zou moeten zijn. Zoals tinus1969 al zegt ontstaat er bij een ontstekingsreactie ook schade aan de gezonde delen. Ontstekingsremmers worden gegeven op het moment dat de arts vindt dat die schade te groot wordt en hij verwacht dat het remmen van de ontsteking gunstiger zal zijn voor de patiënt dan het door laten gaan van de ontsteking. Als je het immuunsysteem op zo'n moment te reactief vindt dan luidt het antwoord inderdaad 'ja.' Probleem is een beetje dat het bestempelen van een immuunsysteem als "te reactief' in zou houden dat er iets mis is met dat immuunsysteem. Soms is dat inderdaad het geval (zoals bij auto-immuunziekten als de reumatoïde artritis die ik al noemde) maar in verreweg de meeste gevallen is dat niet het geval. Bijvoorbeeld: na een bronchitis gebeurt het nogal eens dat nadat het virus/ bacterie al verdreven is er nog gifstoffen achterblijven. Deze kunnen dan nog lange tijd klachten van hoesten en benauwdheid geven, aangezien ze de ontstekingsreactie in de luchtwegen in stand houden. Voor het verwijderen van die gifstoffen is zo'n ontstekingsreactie echter niet nodig. Ontstekingsremmers kunnen die reactie snel onderdrukken waardoor de klachten snel afnemen; de gifstoffen worden dan vanzelf alsnog opgeruimd.
In mijn ogen is er in bovenstaand voorbeeld geen sprake van een 'te reactief' immuunsysteem; het is gewoon botte pech dat het immuunsysteem zo in elkaar zit het automatisch reageert op zulke gifstoffen. In zo'n geval is het antwoord dus 'nee.' Het begrip "ontsteking" is eigenlijk een verzamelnaam voor een groep aan verschillende reacties, met als overeenkomst dat ze gepaard gaan met roodheid, zwelling, warmte, pijn en een verminderde functie. Zowel de oorzaken als de hele ontstaansmechanismes (wat er gebeurt op moleculair niveau) verschillen onderling nogal. Een allergische reactie is een voorbeeld van een ontstekingsreactie. Juist een allergie heeft een heel specifiek ontstaansmechanisme; andere ontstekingsreacties hebben weer een heel ander mechanisme.
Elke allergische reactie is een ontstekingsreactie, maar lang niet elke ontsteking is een allergische reactie; net zo goed als elke kanarie een vogel is, maar lang niet elke vogel een kanarie.