Hoe remt zonlicht (uva en uvb) de ontstekingen bij eczeem?

ik doe mijn pws over eczeem en ik kan maar geen antwoord vinden op deze vraag.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K
tinus1969
3 jaar geleden
https://en.wikipedia.org/wiki/Atopic_dermatitis#Light

Antwoorden (1)

De vraag is op zich al wonderlijk. Soms versterkt zonlicht juist de ontstekingsreactie. Jouw vraag suggereert dat zonlicht de ontstekingen remt.
Vitamine D wordt (mede) aangemaakt door zonlicht. Vitamine D helpt wel de ontstekingsreactie te onderdrukken. De immuunrespons wordt geremd.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
bedankt voor je antwoord, maar ik bedoel vooral de behandeling met lichttherapie, mij is duidelijk geworden dat deze de ontstekingsreactie remt, maar nu moet ik uitleggen hoe.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Waarschijnlijk heeft dat toch te maken met de Vitamine D aanmaak. UV kan schade veroorzaken aan het DNA. Toch voorzichtig blijven met UV-straling.