Is een online apotheek niet illegaal?

Hallo iedereen,

Ik ben net gestuit op iets wat ik heel vreemd vind. Ik zag namelijk dat er een online apotheek is die tegen betaling een recept voor je uitschrijft die je vervolgens kan gebruiken bij je apotheek. Dit is toch volkomen gevaarlijk en onverantwoord? Of hoe zit dit in elkaar? Wat is hier aan de hand?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.4K
LeonardN
2 jaar geleden
"Ik zag namelijk dat er een online apotheek is die tegen betaling een recept voor je uitschrijft die je vervolgens kan gebruiken bij je apotheek."
Maar dat is niet echt wat een apotheek is...
Dat is wat een huisarts zou moeten doen, of wellicht een onlinedokter.
Zoiets: https://www.dokteronline.com/nl/ Kan je een link geven?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ja die site bedoelde ik!
LeonardN
2 jaar geleden
Dat is geen apotheek, dat is een dokter (online).
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ja maar tegen betaling kan je een recept naar je laten opsturen. raar toch?
Thecis
2 jaar geleden
Nee, tegen betaling voeren ze een consult uit waarna ze een recept naar een apotheek opsturen. In de praktjk komt het op hetzelfde neer, maar juridisch is het een ander verhaal. Je betaalt namelijk voor het consult, niet voor het recept.
LeonardN
2 jaar geleden
@Mark Dat is niet veel anders dan je huisarts.
-Jij gaat naar je huisarts, je legt je probleem voor, de huisarts schrijft een recept.
-De verzekering betaalt de huisarts, jij betaalt (mee aan) de verzekering. Vergelijk.
-Jij gaat naar je onlinedokter, je legt je probleem voor, de onlinedokter schrijft een recept.
-Jij betaalt. Je kan niet willekeurig een recept opvragen, net zoals je dat bij je dokter niet kan.

Antwoorden (1)

Veel medicijnen hebben een UR-registratie (Uitsluitend op Recept). Dat wil zeggen dat die middelen alleen verkrijgbaar zijn door het hebben van een recept én alleen een apotheker mag die middelen terhandstellen (meegeven).
Binnen Nederland zijn er 3 beroepsgroepen die een recept mogen uitschrijven. Artsen, tandartsen en verloskundigen zij het dat deze mensen dat alleen mogen binnen hun eigen expertisegebied.
https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/dossiers/geneesmiddelenbeleid-1.htm

Een apotheker mag alleen maar een UR-geneesmiddel terhandstellen op het moment dat zij een recept hebben. Oftewel, je moet een recept aanvragen bij (bijv) de huisarts en die stuurt het recept naar de apotheek. Daar wordt het beoordeeld, er wordt gekeken of het voorgeschreven geneesmiddel niet conflicteerd met andere middelen en als alles goed is, ligt het geneesmiddel voor je klaar.

Bij online apotheken ligt het iets anders. Die kennen je niet. Maar de wetgeving geldt nog wel steeds. De apotheek kan geen recept voor je uitschrijven, maar o.h.a. hebben zij een (huis)arts in dienst of hebben zij connecties met een (huis)arts die inderdaad tegen betaling een recept voor je uitschrijft. Deze stuurt het recept naar de apotheek en de apotheek stuurt het geneesmiddel naar je toe.

Het bovenstaande is niet illegaal. Maar er zit zeker wel een risico aan vast. 1 cruciale stap is namelijk niet (goed) uit te voeren en dat is kijken of het niet conflicteert met andere medicijnen. Dit wordt vaak ongevangen in de algemene voorwaarden die je moet accepteren. Daar wordt dan dit in vermeld en dat zij daar geen aansprakelijkheid voor aanvaarden.

Bottomline, nee, het is niet illegaal, maar er zit wel een risico aan vast.