Waarom moet je bij sommige medicatie afbouwen voordat je helemaal mag stoppen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Met sommige medicijnen kun je niet zomaar stoppen. Er treden dan vervelende klachten op. Die lijken vaak op de oorspronkelijke klacht, of zijn zelfs ernstiger. De enige oplossing lijkt dan: gauw weer een dosis van het medicijn innemen. Doorgaans is het wel mogelijk op te houden met het gebruik van zo`n middel en de klachten daarbij te beperken. Maar het kan moeilijk zijn.
Soorten
Er zijn drie soorten medicijnen waarmee je moeilijk kunt stoppen.
•Medicijnen die lichamelijk en/of psychisch verslavend werken, zoals benzodiazepinen (slaap- en kalmeringsmiddelen) en opiaten (zware pijnstillers).
•Medicijnen die je langzaam moet afbouwen, zoals middelen tegen depressies, corticosteroïden (vaak voorgeschreven bij astma en reuma) en middelen tegen epilepsie.
•Middelen die bij te lang gebruik de kwaal verergeren, zoals
- verschillende pijnstillers tegen hoofdpijn
- verschillende middelen tegen neusverkoudheid, zoals xylometazoline
- een middel tegen verstopping: bisacodyl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij sommige medicijnen kan het zijn dat, als je direct ermee stopt, je zelfs een hartaanval kan krijgen ; wat leidt tot de dood.

Andere antwoorden (2)

Bij sommige medicijnen treedt gewenning op. Als je na een periode van gebruik abrupt stopt met het geneesmiddel, kunnen er soms heftige ontwenningsverschijnselen optreden. Om dit tegen te gaan, wordt er langzaam afgebouwd, zodat je lichaam kan wennen aan de steeds lagere doses.
11 jaar geleden
Van sommige medicijnen moet je als het ware afkicken. Los van het feit dat dat al vervelend genoeg kan zijn, kan bij het plotseling stoppen ook nog sprake zijn van een verergering van de klachten waartegen je die medicijnen slikte. Geleidelijke afbouw van de medicatie zorgt ervoor dat je lichaam als het ware went aan de steeds minder wordende hoeveelheid ervan in je lichaam. De afkickverschijnselen zullen dan uitblijven of minder zijn. Stop in elk geval niet met medicijnen die zijn voorgeschreven zonder in overleg te gaan met degene die ze voorgeschreven heeft.