Wat zijn de bijwerkingen van Paroxetine op korte termijn?

Heeft iemand ervaring met Paroxetine? sinds kort slik ik deze pillen en ik heb een beetje een high gevoel, soms trilt me kin een beetje, ik gaap en ben veel moe en nog wel wat andere dingen.. Iemand ervaring? (PS ik ben 16 jaar).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K
Poet
9 jaar geleden
Kijk hier even:
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Paroxetine.aspx?mId=10704&rId=588#L2
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien bouw je de dagelijkse hoeveelheid te snel op. Dan kun je zulke klachten krijgen. Dezelfde klachten kunnen optreden als je te snel afbouwt.

Antwoorden (1)

Ervaring heb ik er niet mee maar ik kan wel opzoeken wat erover gepubliceerd is. De meeste bijwerkingen zijn in de eerste week het meest uitgesproken en nemen daarna af of verdwijnen zelfs. Ze gaan weer over als je met het medicijn stopt.

De belangrijkste bijwerkingen zijn de volgende:
a) Regelmatig:
Maagdarmklachten, zoals misselijkheid, diarree, verstopping, krampen en verminderde eetlust. Dit gaat meestal binnen enkele dagen over als je gewend bent geraakt aan het medicijn.
Je krijg minder last van deze bijwerkingen als je het medicijn met wat voedsel inneemt. Ook kan je de dokter vragen een dosering voor te schrijven waarmee je langzamer opbouwt.

b) Zelden:
- Sufheid, slaperigheid en een verminderd reactievermogen. Dit is vooral lastig bij activiteiten waarbij je oplettendheid erg nodig is. Onderneem geen risicovolle activiteiten als je last hebt van deze bijwerkingen.
Heb je last van slapeloosheid, neem het medicijn dan altijd 's ochtends in.
- Hoofdpijn, duizeligheid, verwardheid, angst en nervositeit. Dit treedt vooral op aan het begin van de behandeling en wordt vanzelf minder.
- Droge mond. Hierdoor kunnen zich eerder gaatjes in je gebit ontwikkelen. Poets en flos daarom extra goed als je merkt dat je last hebt van een droge mond. Laat eventueel de tandarts vaker controleren.
- Wazig zien.
- Gewichtsverandering.
- Zweten, gapen, trillen en bibberen.

En dan zijn er nog een hele rij bijwerkingen die maar zeer zelden optreden. Waar jij last van hebt komt inderdaad overeen met een beginnende slikker van Paroxetine.
Amadea