Voor zover ik weet hoeft dat niet. De milt heeft als functie het opslaan van een hoeveelheid witte en rode bloedcellen, de lever helpen met het filteren van bloed en het beenmerg helpen met de aanmaak van rode bloedcellen en plasma.

Zonder ben je wat vatbaarder voor infecties en vaccinaties kunnen minder goed functioneren, maar verder hou je er, voor zover ik weet, geen vitaminetekort aan over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat hoeft niet.
En zeker niet op eigen houtje.
Dus ja, als de dokter het zegt.
Nee, als de specialist vindt dat dat niet nodig is.

Mijn man heeft lympheklierkanker en dus regelmatig een te grote milt en een verstoorde miltfunctie.
De specialist wil de milt (nog) niet verwijderen, want de afweer tegen sommige ziekten wordt kleiner zonder milt.

Zonder milt wordt de afweer tegen gekapselde bacteriën zoals de pneumokok, meningokok en de Hib (Haemophilus influenzae) slechter. Voor een splenectomie (het verwijderen van de milt) wordt zo mogelijk eerst hiertegen gevaccineerd.

Men (de wetenschap) is er niet van overtuigd dat je allerlei ziekten kan voorkomen door het slikken van extra vitaminen.
Dus ook voor mensen zonder milt geldt:
Leef zo gezond mogelijk, eet gevarieerd en gezond,
dan krijg je al je vitaminen uit de voeding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat hoeft niet, uit een gezonde voeding haal je voldoende vitamines, wel is de standaard inenting tegen zogenaamde gekapselde bacterien (op de volwassen leeftijd eens per vijf jaar) erg belangrijk. Het toedienen van
voorzorgsantibiotica is eveneens een aandachtspunt.
Omdat de kans op ernstige infecties wel toeneemt.
Ook is het van belang de tandarts in te lichten, zodat deze bij bepaalde behandelingen ook voorzorg antibiotica kan voorschrijven.